Mick Øgendahl dropper kødet i 22 dage

MAD – Spis plantebaseret mad i 22 dage og vær med til at gøre verden bedre og mere klimavenlig, lyder det i VeganerUdfordringen.

Komikeren Mick Øgendahl og VeganerUdfordringen har foreløbig fået 1.500 til at skifte koteletter og frikadeller ud med plantebaseret mad.

»VeganerUdfordringen – årets lækreste udfordring«, er en ny dansk kampagne, som netop er skudt i gang.

Med komikeren Mick Øgendahl i spidsen har 1.500 kendte og ukendte deltagere taget udfordringen op og proklamerer, at de dropper kødet og vil spise plantebaseret mad i mindst 22 dage.

Dermed kan de bidrage til en mere bæredygtig, dyrevenlig og sund verden, siger kampagneleder Simon Hansen. Ifølge ham er tilmeldingerne væltet ind.

- Interessen har været fuldstændig overvældende. Vi havde en målsætning på 400 deltagere, men efter få dage var vi oppe på det tredobbelte. Det viser, at danskerne gerne vil skære ned på kødforbruget og finde grønne alternativer, siger Simon Hansen, projektleder på VeganerUdfordringen.

VeganerUdfordringen bygger på det såkaldte Veganuary-koncept. Et populært koncept, som følges af millioner af mennesker verden over.

Både internationalt og i Danmark har en lang række prominente personligheder støttet op om kampagnen. Det gælder blandt andet Beyoncé, Jay Z, Oprah Winfrey, Mick Øgendahl, Mikkel Boe Følsgaard, William Kvist, Twerk Queen, Saszeline, Mai Manniche, Szhirley, Anders Stjernholm samt en række fagpersoner.

Uffe Elbæk: En sjov udfordring
I Danmark bakker det grønne parti Alternativet med Uffe Elbæk i spidsen også op om VeganerUdfordringen. Både partiets sekretariat på Christiansborg og partiets landssekretariat deltager i næste omgang af udfordringen, der begynder 1. maj.

- Der er ingen tvivl om, at det bliver en udfordring, men jeg tror, det bliver en sjov en af slagsen og i hvert fald én, der er god for klimaet, siger Alternativets politiske leder Uffe Elbæk.

- Vi er i Alternativet i det hele taget vilde med eksperimenter, der kan gøre vores hverdag mere bæredygtig og klimavenlig, hvad end det så gælder en kødfri dag eller en udfordring som denne, så jeg håber mange får lyst til at være med, siger han.

Ifølge Simon Hansen er der bag kampagnen et hold af erfarne coaches, som står klar til at udfordre deltagerne i en række maddiscipliner. En af dem bliver »BurgerUdfordringen«, som skal vise, hvem der kan lave den bedste veganske burger.

- Selvom udfordringen tackler nogle alvorlige emner, så gør vi det på en sjov og nede-på-jorden måde, siger Simon Hansen.

Han henviser til blandt andet tal fra FN, der viser, at den voldsomt stigende produktion af kød fra kyllinger, svin, og kvæg i landbruget skader klimaet mere end hele den samlede transportsektor.

FAKTA om VeganerUdfordringen

  • Kampagnen begynder i april og går i sin enkelhed ud på at spise plantebaseret i 22 dage og derved bidrage til en bedre verden.
  • Deltagerne bliver taget i hånden af et team af erfarne veganer-mentorer, som hjælper dem hele vejen med lækre opskrifter og masser af grøn inspiration.
  • På bare en uge blev kampagnefilmen vist over 50.000 gange.

Tre gode grunde til at være med i kampagnen

  • Ifølge FN forurener landbrugsdyr i dag mere end hele den samlede transportsektor, så at spise grønnere er derfor en effektiv måde at skåne miljøet.
  • Vores meget høje kødproduktion betyder, at dyrene presses sammen på mindre plads, hvilket er dårligt for deres velfærd.
  • Øget indtag af vegetarmad kan nedsætte risikoen for fedme, forhøjet blodtryk, sukkersyge samt visse former for kræft.

Kilde: Veganerudfordringen

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: