I juni måned blev der indgået et kompromis i EU om kravene til, hvor brændstofeffektive nye biler skal være i 2020. Kravene betyder, at nye biler i gennemsnit må udlede 95 g CO2/km.
Men efter først at have fået udskudt den formelle godkendelse af aftalen, prøver Tyskland nu i stedet at udvande kravet og hæve niveauet til 104 g CO2/km.
- Det er dybt useriøst og decideret uansvarligt af Tyskland. Efter først helt ureglementeret at have presset sig til at få afbrudt den formelle godkendelse af aftalen, så det kunne ske efter det tyske valg, prøver de nu reelt at ødelægge hele aftalen. Det er en skandale, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Fabrikanterne snyder med tallene
En del af kompromisset betyder også at brændstoftallene fremover bliver mere retvisende ved overgang til en ny testprocedure.
- Der er ingen tvivl om at Tyskland holder hånden over den del af den tyske bilindustri, der de senere år har manipuleret massivt med deres brændstoftal, men som nu skal til at levere i den virkelige verden, siger Jeppe Juul.
En undersøgelse fra organisationen ICCT viser ifølge Det Økologiske Råd, at de tyske bilmærker BMW, Audi og Mercedes er blandt dem, der fejler mest, når producenterne skal opgive, hvor langt bilen kører på literen. Producenternes tal passer slet ikke. Hos BMW ligger virkelighedens forbrugstal i gennemsnit hele 30 procent over, hvad der står i BMWs markedsføringsmateriale.
BMW har lobbyet
- Det er ikke nogen hemmelighed at flere tyske bilproducenter – og især BMW – indædt har lobbyet for nye smuthuller og en betydelig svækkelse af EU’s krav til bilers brændstofeffektivitet i 2020. Og tilsyneladende er de ligeglad med, at det er deres kunder, der skal betale de ekstra brændstofomkostninger, siger Jeppe Juul.
Han understreger, at disse tyske producenter allerede får en betydelig rabat fordi de generelt producerer tungere biler.