Anima melder om godt nyt for hønsene. Salget af buræg er i frit fald og både forbrugere og kendte virksomheder siger i stigende grad nej til de kontroversielle æg.
I 2013 droppede Toms buræg. Siden da har Anima arbejdet på at få flere virksomheder til at følge samme spor. Nu har Lagkagehuset droppet æg fra burhøns, og Magasin går samme vej.
Hos Magasin betyder det, at man fremover vil kunne købe flødeboller uden buræg i stormagasinets chokoladeafdeling.
I stedet er Magasin gået over til at bruge økologiske æggehvider. For hønsene er det en voldsom opgradering af velfærden, fordi de får lejlighed til at komme udenfor og får mulighed for at skrabe i jorden, støvbade og udfolde deres naturlige adfærdsmønster.
Hos Lagkagehuset bliver alt bagværk fremover uden buræg.
Stigende bevidsthed
- Vi oplever en stigende bevidsthed om de forfærdelige forhold, burhøns lever under, hvor dyrene er stuvet sammen på alt for lidt plads. Flere og flere virksomheder erkender deres ansvar, og vi arbejder for, at den positive udvikling fortsætter, siger kampagnechef i Anima, Lina Lind Christensen.
Buræg er ofte skjult i forarbejdede fødevarer, hvor ingen tænker over at æg er brugt. Det gælder også virksomheder, der nogen gange ikke selv er opmærksomme på, at de bruger buræg. Her er Anima klar med råd og vejledning, og mange omlægger efterfølgende deres produktion, så de kan undgå buræg.
Andre virksomheder, der har sagt nej til buræg, er blandt andet Brdr. Price, Løgismose, Meyers Svansø, Irma, Hellmann’s, Summerbird og Arla. Udviklingen går dermed i retning af, at det bliver nemmere for forbrugerne at undgå de skjulte buræg, som ofte anvendes i forarbejdede fødevarer, og hvor der ikke er krav om mærkning af hvilke typer æg, der anvendes.
Kilde: Anima