Sidste uges aftale mellem Arla og Lidl om levering af danske økologiske mejeriprodukter for et trecifret millionbeløb til den tyske detailgigant er et historisk gennembrud. Et gennembrud, som ganske vist har været ventet i adskillige år.
Selv om discount for nogle er et fy-ord og helt uforeneligt med økologiens værdier, kan den tyske kædes 3.500 butikker paradoksalt nok være med til at give økologien i Danmark ny luft under vingerne.
Arla indvejer årligt 347 mio. kg økologisk mælk, men sælger under halvdelen som økologisk. Den tabsgivende overprodution har i årevis blokeret for mere økologi og har fået adskillige landmænd til at stoppe eller indskrænke produktionen.
Lidl er for mange indbegrebet af den benhårde og nådesløse discount, som i årevis har presset priserne i bund i tysk detailhandel. Og det har de gjort så eftertrykkeligt, at tyske fødevarer i dag er i gennemsnit 16 pct. billigere end i andre europæiske lande.
Måske netop derfor efterlyser flere tyske forbrugere i dag økologi og kvalitet, og en helt ny tysk detailhandelsanalyse forudser et decideret trendskifte fra den ensidige fokusering på prisen til kvalitet.
De små baner vejen
Efter at nye fremadstormende tyske økologiske supermarkedskæder som Basic og Alnatura de seneste år har vist imponerende vækstrater, er de store tyske kæder naturligt nok blevet mere interesseret i økologi og er nu omsider ved at komme på banen.
Den tyske discountkæde Plus har det sidste års tid med stor succes fået flere og flere økologiske varer på hylderne.
Og de andre store kæder følger nu trop.
Lidl, som er verdens hurtigst ekspanderende detailkæde og en af de 12 største, betragtes samtidig som en af Europas mest aggressive og innovative med så mange nye initiativer i gang, at konkurrenterne har svært ved at følge med.
Siden årsskiftet har Lidl udvidet sortimentet af blandt andet økologisk frugt og grønt i sine tyske butikker.
Lanceringen af den økologiske mælk skal derfor ikke ses som et tilfældigt eksperiment, men som en nødvendig og køligt kalkuleret udvidelse af forretningsområdet, der skal styrke Lidl i den skærpede kamp om forbrugernes opmærksomhed og pengepung.
Nødvendig konsolidering
Med Lidl-aftalen er vejen banet for ny ekspansion i Danmark efter en lang periode, som i bagspejlet vil vise sig at have været en nødvendig konsolideringsfase for økologien.
Selv om Lidls tyske butikker måske ikke i første omgang kan gøre kål på hele Arlas overskud, vil der hurtigt melde sig andre aftagere på banen. Også i England er markedet underforsynet med økologisk mælk, og selv forventer Arla, der også får forespørgsler fra andre europæiske lande, at overskuddet vil være væk allerede om et år.
Langsigtet investering
Arlas topfolk har grund til at glæde sig over, at deres langsigtede satsning på at fastholde en stor overproduktion af økologisk mælk nu omsider giver resultat og forhåbentlig vil vise sig at være en sund og bæredygtig investering i fremtiden.
Leverancerne til den tyske detail-gigant kan kun lade sig gøre, fordi Danmark har en stor aktør som Arla, der som verdens største økologiske mejeri kan løfte opgaven.
Arla er det perfekte match til den nye struktur i den internationale detailhandel, som ligesom mejeribranchen og landbruget koncentreres i stadig større enheder.