Krisen rammer økologi

ØKOLOGI – Råvaremangel er ikke længere et problem, fastslår Organic Monitor, som forudser prisfald og en opbremsning af de seneste års stærke økologiske vækst

Den økonomiske krise vil lægge en dæmper på salget af økologiske varer, forudser Amarjit Sahota fra Organic Monitor i London. Foto: Gustav Bech

Den økonomiske krise, som har ramt det meste af den vestlige verden, påvirker forbrugernes adfærd og vil i de kommende par år lægge en dæmper på salget af økologiske varer.

Det siger direktøren for Organic Monitor i London, Amarjit Sahota. Hans firma laver markedsanalyser for en række af verdens store virksomheder og har i ti år fulgt det økologiske verdensmarked på tæt hold.

Opbremsningen er tydelig i Storbritannien, som er hårdest ramt af den økonomiske nedsmeltning, mens lande som Tyskland, Danmark og Sverige foreløbig kun har mærket en lille snert.

- Den globale økonomi har det mere end skidt. Salget af biler, elektronik og andre forbrugsgoder er faldet brat. Forbrugerne sparer hvor de kan, og heller ikke den økologiske fødevareindustri er immun over for krisen, siger Organic Monitors direktør.

Ifølge ham må økologerne skrue ned for forventningerne og skal i de næste par år ikke længere regne med de to-cifrede vækstrater, der efterhånden er blevet en selvfølge.

Salg for 46 mia. dollars
På blot otte år er salget af økologiske varer på verdensplan tredoblet. Salget stiger med 5 mia. US-dollars om året og nåede i 2007 op på 46 mia. dollars.

Alene i Europa sælges økologiske varer for 25 mia. dollars. Tyskland ligger i spidsen efterfulgt af Storbritannien og Frankrig.

Også Sverige og Danmark er med i den økologiske elite og kan fremvise imponerende vækstrater og et højt forbrug pr. indbygger.

Men begge lande vil ligesom Storbritannien snart få at føle, at krisen kradser, mener Sahota. I Storbritannien var der stadig vækst frem til august sidste år.

- Men herefter gik alt i sort, og salget af økologiske varer og andre produkter i den dyre ende styrtdykkede, siger han.

Billigere varer på vej
Ifølge den britiske markedsanalytiker er råvaremanglen, som indtil for nylig har skabt flaskehalse på det økologiske marked i både Europa og USA, ikke længere noget problem. Derfor kan forbrugerne godt begynde at glæde sig til billigere varer, mens landmænd og fødevarevirksomheder til gengæld bør tage bestik af de nye tider og tilpasse produktionen.

- Flere steder oplever vi nu afsætningsvanskeligheder og faldende priser. For landmændene er det ikke noget godt tegn, og det kan gøre det vanskeligt at motivere flere til at lægge om, siger Amarjit Sahota.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: