Mens salget af elbiler i Danmark stort set er gået i stå, så skiller København sig ud ved netop at have indgået de sidste aftaler, så 85 procent af kommunens vognpark fra foråret 2017 vil køre på el og brint. Dermed kan København med lidt over et års forsinkelse sætte hak ved et vigtigt punkt i den plan, der skal gøre kommunen til verdens første CO2-neutrale hovedstad.
- Jeg frygtede, at vi måtte skyde en hvid pil efter målet om at 85 procent af kommunen personbiler skulle køre på el eller brint, da et bredt flertal i Folketinget sidste år besluttede at udfase afgiftsfritagelsen på elbiler. At vi alligevel når målet er et godt bevis på, at København virkelig kæmper for at bevare vores grønne førertrøje til trods gentagne benspændet fra regering og Folketing, siger Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København.
Københavns Kommune har i 2015 og 2016 stået i spidsen for et samarbejde forankret i Region Hovedstaden mellem 36 offentlige organisationer fordelt på 28 kommuner, 3 regioner og 5 statslige styrelser om fælles indkøb af elbiler.
Lavere priser og færre biler
Storindkøbet betyder lavere priser på indkøb og leasing af elbiler, og det er en af årsagerne til, at kommunen når ambitionen om at gå foran med en grøn bilpark, der ikke udleder skadelige partikler, støjer mindre og reducerer udledningen af CO2.
Det er dog ikke udelukkende indkøb af nye elbiler, der har fået kommunens andel af el- og brintbiler til at stige til 85 procent, oplyser kommunen.
Det pæne resultat er også opnået ved at afhænde benzin- og dieselbiler uden at indkøbe grønne erstatninger, hvorved kommunen har nedbragt sin bilpark. Det er gjort muligt med en systematisk kortlægning af brugen af kommunens biler, så størrelsen på bilparken har kunnet tilpasses det faktiske kørselsbehov i kommunens syv forvaltninger.
Ifølge Københavns Kommunes klimaplan skal mellem 20 og 30 pct. af alle lette køretøjer i byen køre på el eller brint i 2025, og det mål bliver umuligt at nå med den udfasning af afgiftsfritagelsen på elbiler, som et flertal på Christiansborg har besluttet. Derfor opfordrer Morten Kabell Folketinget til at ændre på reglerne.