Som den første dagligvarekæde herhjemme fjernede discountkæden KIWI i starten af september momsen på al frugt og grønt. Efter fire uger viser de første tal for salget af momsfri frugt og grønt på kædens loyalitetskort, KIWIkort, at de danske forbrugere har taget rigtig godt imod chancen for at få billigere sunde varer.
Således er KIWIs salg af stykvis frugt og grønt gået frem med mellem 13 og 19 procent alt efter type, mens salget af økologisk frugt og grønt, købt med KIWIkort, er steget hele 50 procent de seneste fire uger.
- Vi har hele tiden haft en stærk tro på, at forbrugerne ville reagere positivt på vores enegang med momsfritagelse. Men det er rart, at prognoserne holder stik i virkeligheden. Danskerne er parate til billigere sunde varer, og der er handling bag ordene, når de siger, at de vil købe mere frugt og grønt, hvis bare det koster mindre, siger Carsten Hansen, kædedirektør i KIWI.
Samlet set er antallet af ekspeditioner med KIWIs loyalitetskort vokset fra 13 til 24 procent siden kæden introducerede momsfri frugt og grønt. I samme periode er antallet af registrerede KIWIkort gået fra 112.000 til 121.000.
Billigst på frugt og grønt
I forbindelse med, at KIWI har gjort delstatus på sit initiativ med momsfri frugt og grønt, har kæden også foretaget et pristjek blandt konkurrenterne i markedet*. Her viser seks direkte sammenlignelig indkøbskurve med 15 stykker frugt og grønt fra henholdsvis KIWI, Netto, Lidl, Fakta, Rema 1000 og Super Brugsen, at KIWI er klart billigst.
Således sælger KIWI de 15 udvalgte varer lidt mere end 20 kroner billigere end næstbilligste kæde, som er Netto og hele 25 kroner billigere end Lidl, som er tredjebilligst i testen. I forhold til det eneste traditionelle supermarked i testen, Super Brugsen, er KIWI hele 44 kroner billigere på de 15 udvalgte varer.
- Vores pristjek viser, at det er en god idé, at forbrugerne ser sig godt for, når de køber frugt og grønt. Med vores momsinitiativ har vi banket 20 procent af prisen – også på den økologiske frugt og grønt. Det kommer i den grad den opmærksomme forbruger til gode, siger Carsten Hansen.
* Prissammenligningen er udført den 29. og 30. september med indkøb af 15 direkte prissammenlignelige varer i KIWI, Netto, Fakta, Rema 100, Lidl og SuperBrugsen.