KIWI fjerner momsen på økologisk kød

ØKOLOGI: Økologisk okse- og svinekød bliver fra mandag morgen 20 procent billigere i KIWIs 108 danske butikker. Dermed fortsætter KIWI sin målrettede indsats for at gøre økologi og sunde varer billigere og samtidig kapre markedsandele.

KIWIs 108 butikker skærer med et slag 20 procent af prisen på økologisk svine- og oksekød.

Som den første dagligvarekæde herhjemme skærer discountkæden KIWI nu det meste af momsen bort fra alt økologisk okse- og svinekød. Det sker fra og med mandag morgen, hvor kædens 108 butikker med et slag reducerer prisen på sit økologiske kød med 20 procent.

Med introduktionen af momsfrit økologisk kød tager KIWI endnu et skridt i kampen for at give forbrugerne billigere økologi og frugt og grønt. Siden 1. september 2014 har kæden solgt momsfrit frugt og grønt – også det økologiske – mens KIWI i flere år har halveret momsen på hele sit store økologiske sortiment.

Med momsfrihed på vores økologiske kød imødekommer vi forbrugernes ønsker om generelt lavere priser på økologiske varer. Det håber og tror vi, at rigtig mange danskere vil benytte sig af, siger Carsten Hansen.

- Danmark er det eneste land i EU, som ikke opererer med differentieret moms. For eksempel på sunde varer eller på varer, som tilgodeser en lidt bedre dyrevelfærd. Det gør vi op med på forbrugernes vegne. Sidste år ved at indføre momsfri frugt og grønt, og nu skyder vi 2015 i gang med, som de første i markedet, at give danskerne momsfrit økologisk kød, siger Carsten Hansen, Kædedirektør i KIWI.

KIWIs tilbud om halv moms på almindelige økologiske varer og momsfrihed på økologisk okse- og svinekød samt frugt og grønt gælder for alle, der handler med kædens loyalitetskort, KIWIkort. Sådan ét bruger ca. 200.000 danskere hver måned – enten i form af KIWIs smartphone app eller som fysisk kort – når de handler. KIWIkort bliver udleveret kvit og frit ved kassen til alle interesserede.

Økologi med vokseværk
Siden KIWI sidste år fjernede momsen på alt frugt og grønt for kunder med KIWIkort, er salget steget kraftigt. Ved årsskiftet kunne kæden se tilbage på en vækst i salget af frugt og grønt med KIWIkort på godt 35 procent siden opstarten i september.

Set på hele året 2014 har KIWIs salg af økologi haft tocifret vækst. Blandt andet er salget af økologisk oksekød steget 18 procent, mens salget af økologisk svinekød er steget 27 procent.

- Forbrugerne har taget rigtig godt imod vores initiativer omkring reduceret eller fjernet moms på udvalgte varer. Med momsfrihed på vores økologiske kød imødekommer vi forbrugernes ønsker om generelt lavere priser på økologiske varer. Det håber og tror vi, at rigtig mange danskere vil benytte sig af, siger Carsten Hansen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: