Kamp om at blive årets lokale produkt

Coop og Madkulturen vil kåre årets lokale fødevare.

Der skal flere lokale varer på butikshylderne. Nu dystr otte produkter om at blive årets lokale vare 2015.

Rabarbersaft fra Bornholm, æblehedvin fra Sydjylland og Kvan Sirup fra Nordsjælland. Otte produkter fra otte landsdele dyster nu i finalen om at blive Årets Lokale Vare.

I dag åbner afstemningen, der sammen med det nationale dommerpanels vurderinger afgør dette års vinder af Årets Lokale Vare. Bag den landsdækkende konkurrence står Coop og Madkulturen.

- Den lokale stolthed i de forskellige landsdele skinner virkelig igennem, siger direktør for Madkulturen Judith Kyst.

- Det er fascinerende at se, hvordan forbrugere, virksomheder og medier engagerer sig i konkurrencen, der netop handler om at sætte øget fokus på de lokalt producerede varer for også at styrke væksten og skabe nye arbejdspladser i lokalområder og landdistrikter.

Flere lokale varer på hylderne
I bedømmelsen er det smag og sanselig oplevelse, råvareoprindelse, emballagedesign og den lokale historie bag produktet, der er afgørende for at blive kåret.

Hver lokal vinder modtager en præmie på 5.000 kr. og retten til at mærke deres produkt som lokal vinder af Årets Lokale Vare 2015.

- Vi vil fordoble andelen af lokale varer de kommende år. Derfor er vi gået på jagt efter mindre producenter og lokale ildsjæle. Finalefeltet viser, at det virkelig bobler med udvikling af mange spændende varer over hele Danmark, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER:

  • Søg efter relaterede artikler. Anvend søgefunktioen nederst i venstre hjørne og indtast dit søgeord.