Irma vil hente økologi-salg fra discount

ØKOLOGI: Irma vil kapre kunder fra discountbutikkerne og sænker priserne på en lang række økologiske basisvarer. Målet er at fordoble økologi-salget, som i dag udgør 28 procent af Irma-butikkernes samlede fødevaresalg.

Irma sænker prisen på en lang række økologiske basisvarer. Målet er at fordoble økologi-andelen.

Med en ny serie af havregryn, mælk, hakket kød og andre økologiske basisvarer til markant lavere priser, vil Irma hente kunder hos Netto og andre discountbutikker, der har et begrænset sortiment, men til gengæld lokker med lave priser. 

Irma betegner det som kædens hidtil største fremstød for økologien.  Målet er at fordoble økologiandelen i løbet af de kommende ti år.

I dag har Irma Danmarks suverænt højeste andel. 28 procent af fødevaresalget i kæden er økologisk, hvilket er godt 3 gange så højt som landsgennemsnittet.

Med den nye serie, Irmas Øko Hverdag, der i første omgang omfatter 30 nye varer, vil Irma få kunderne til at lægge en større del af deres indkøb hos Irma. Priserne er 10 – 20 procent lavere end vare-typerne hidtil har kunnet købes til.

Køb al økologi i Irma
- Vi har Danmarks mest loyale økologi-forbrugere. Men vi må også erkende, at de supplerer deres indkøb i Irma med indkøb af basisvarer i discountkæderne. Vi gør det lettere for kunderne, så de kun behøver at gå et sted for at købe økologi, ved at komme med mange nye varer, der prismæssigt er på samme niveau som i discountbutikkerne, siger kædedirektør Jesper Uggerhøj, Irma.

De første 30 varer i serien vil i løbet af de kommende 12 måneder blive fordoblet, så det ikke vil kunne betale sig for kunderne at splitte deres økologi-indkøb mellem Irma og discountbutikkerne.

250 nye økologiske varer
Irmas Øko Hverdag er en del af den samlede økologi-satsning, der blev indledt 1. januar i år, hvor kædens ikoniske lysreklame ved søerne i København, Irma-Hønen, blev ændret til Ørma.

- Vejen til at øge vores allerede høje andel er først og fremmest at få flere økologiske varer i butikkerne. Alene i år kommer der 250 nye, og det bliver altså i alle dele af prisspektret, siger Jesper Uggerhøj.

Irmas Øko Hverdag lanceres med en omfattende kampagne i alle Irma-butikker, med et sponsorat af TV2-programmet Størst og med markedsføring i såvel trykte som digitale medier.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: