Irma vil fordoble det økologiske salg

Tivoligarden var med, da Irma fredag slog dørene op til fremtidens supermarked. Her skal de økologiske fødevarer fylde endnu mere. Foto

ØKOLOGI – En fjerdedel af Irmas samlede vareudbud bærer det røde Ø-mærke. Nu vil COOP-kæden fordoble denne andel i løbet af de næste ti år.

I forsøget på at skille sig stadig mere ud fra resten af dagligvarebutikker skal Irmas andel af økologiske varer løftes markant, skriver FødevareWatch. Det økologiske sortiment i kæden udgør nu en fjerdedel af kædens samlede vareudbud.

- Over de næste ti år skal det løftes til 50 pct. Vi er meget faste i vores tro på, at det er det, vi skal. Og hvis man sætter sig et mål, er der større sandsynlighed for, at man når det, siger kædedirektør Jesper Uggerhøj til FødevareWatch.

- Det vil vi gøre ved at øge udbuddet af økologiske varer generelt samt ved at samarbejde med Økologisk Landsforening og andre om at løfte økologien i en masse af de kategorier, hvor økologi ikke er særlig udviklet. Her kan vi ved at øge udbuddet af økologiske varer også øge vores andel af økologisk omsætning.

- Irma startede med økologi for 25 år siden, og det er en del af vores kultur. Det har vi altid kæmpet for, og det vil vi fortsat. Men nu har vi så fokus på nogle af de kategorier, hvor økologi er forholdsvist underrepræsenteret. Det er blandt andet fjerkræ og vin, siger han til Fødevarewatch.

Glædeligt med tal på øko-ambitioner
Hos Økologisk Landsforening glæder markedschef Henrik Hindborg sig over Irmas ambitiøse øko-målsætning.

- Det er fantastisk, at Irma har mod på at sætte barren så højt i forhold til økologi, og vi ser frem til at fortsætte vores rigtigt gode samarbejde med Irma om udvikling af spændende, nye øko-varer til butikkernes hylder, siger han.

En af de ting, som samarbejdet med Økologisk Landsforening har bidraget til, er at finde de for Irma rette økologiske producenter. Sammen har man så udviklet produktioner, som kæden kan aftage, skriver Økologisk Landsforening.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: