Dansk Elbil Alliance har i mange måneder efterspurgt en langsigtet afklaring om afgifterne, som kan give branchen ro til at fortsætte investeringerne i den grønne omstilling af transporten.
- Elbilerne skal på et tidspunkt ind i et permanent, langsigtet afgiftssystem, men det skal gøres på en måde, så der fortsat kan sælges elbiler i Danmark, og så investeringerne i markedsopbygningen ikke stopper, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Kan bremse salget
Salget af elbiler er stadig lavt i Danmark, særligt er det private marked for elbiler kun lige startet. Det skyldes ikke mindst prisen på elbilerne, fordi teknologien stadig er ung. Det vil derfor selv sagt bremse salget, hvis man gør elbiler dyrere.
- Hvis vi fortsat ønsker elbiler i Danmark, så skal elbiler langsomt pålægges afgifter over en lang årrække og på en måde, så man ikke forværrer elbilernes konkurrencesituation, siger Lærke Flader.
Vi har unik mulighed
Danmark har en unik mulighed for at gå foran i markedsopbygningen og tage lederskab i omstillingen af transportsektoren til vedvarende energi. Hvis vi bremser salget af elbiler ved at pålægge en for høj afgift på nuværende tidspunkt, så går vi glip af denne mulighed.
- Flere elbiler er en oplagt måde at skabe værdi af de stigende mængder vindstrøm vi har i Danmark. Samtidig vil flere elbiler give danske virksomheder mulighed for at udvikle løsninger for opladning af elbiler, som senere kan eksporteres til andre lande, slutter Lærke Flader.