Begrundelsen er, at “de nyeste tal viser, at vi alligevel ikke får en overskridelse af NO2 (kvælstofoxidgasser) i 2015 i København”, fordi der vil komme flere nye biler med miljøvenlig teknologi, skriver Politiken.
Tallene bygger på hovedmålestationen på H.C. Andersens Boulevard over for Tivoli – det er den ottende mest forurenede strækning i København.
Der er større indhold af de sundhedsskadelige gasser fra især dieselbiler mindst syv andre steder i byen.
- Vi skal have renere luft i København, og vi kommer med et initiativ. Men vi gør det først, når vi har set Trængselskommissionens bruttokatalog, siger Ida Auken til Politiken.
- Det kommer i januar, og i stedet for at tage to runder med alt, hvad det indebærer, nøjes vi med én, der samler det hele. Vi har ventet i 10 år – så kan vi godt vente tre måneder til, siger hun.
Udmeldingerne fra Ida Auken kommer kort tid efter, at en ny rapport for EU viser, at næsten hver tredje i Europas storbyer udsættes for så massiv luftforurening, at de dør to år tidligere end normalt.
EU-kommissionen kræver, at Danmark lever op til kravet på alle strækninger. Det fremgår af en mail fra kommissionen, som Politiken er i besiddelse af.
- Hvis man ikke tager nye initiativer, vil EU’s grænseværdi være overskredet på mindst syv gadestrækninger i 2015, siger seniorforsker Steen Solvang Jensen fra Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet til Politiken.
Han er hovedforfatter til en ny rapport, der viser, at bilosen i 2015 stadig vil hænge så tæt over København, at det er sundhedsskadeligt
Hertil kommer, at Danmark skulle have levet op til EU’s luftkrav allerede i 2010 og ifølge EU skal gøre det “hurtigst muligt”.
Det kan ifølge rapporten for eksempel gøres ved at forbyde ældre biler at køre ind i Københavns bymidte, som det er forbudt i flere tyske byer.
- Det er helt grotesk, at man ikke handler nu, når forskerne har anvist redskaberne, mener Kåre Press-Kristensen, miljøingeniør i Det Økologiske Råd, der nu igen vil klage over sagen til EU.
Rådet fik i december i fjor medhold af kommissionen i, at Danmark skulle gøre mere for at opfylde EU-kravene til luftkvalitet.