En ud af ti globale tekstilproducenter har forpligtet sig til at udfase alle giftige kemikalier fra produktionen, viser ny opgørelse fra Greenpeace. Kravene fra Greenpeace om at tage ansvaret på sig og udfase alle skadelige kemikalier inden 2020 gælder også gennemsigtighed i leverandørkæden.
Den fulde oversigt og dokumentation findes på Greenpeace’ nye website ‘Detox Catwalk’, der holder øje med og analyserer industriens fremskridt – og stilstand. Her fremhæves Adidas, Mango og Levis blandt 16 i Detox-lederkategorien for virksomheder, der har taget ambitiøse skridt for at ‘afgifte’ produktionen og tøjprodukterne.
Flere skal med på vognen
- Det er fantastisk, at så mange virksomheder har taget vores opfordring fra 2010 op og nu løfter standarderne for tekstilproduktionen, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace i Danmark.
- Der sendes alt for mange kemikalier ud i naturen og fødekæden gennem produktion af tøj, og vi i Norden, der er storforbrugere af tekstiler og samtidig har mange penge mellem hænderne, har et stort ansvar for ikke at acceptere status quo. Næste skridt er at få flere tekstilgiganter med på vognen, tilføjer hun.
Alle virksomheder har desværre ikke reageret positivt på opfordringen fra Greenpeace om at udfase kemikalierne. Den danske tøjgigant Bestseller, der bl.a. står bag Jack & Jones, Vero Moda og ONLY er blandt de virksomheder, der ikke vil tage et miljøansvar.
Vi eksporterer miljøproblemerne til Kina
Greenpeace mener, at vi blot har eksporteret miljøproblemerne ved tekstilproduktion til Kina, og det er ikke i orden.
- Vi taler om kræftfremkaldende, hormonforstyrrende og giftige stoffer, der hober sig op i mennesker og dyr. Selvom det i modsætning til i EU er tilladt i Kina, synes jeg, Bestseller burde mærke efter med deres samvittighed. Det er nemt for dem at koble sig på den miljø-trend, der finder sted lige nu i tekstilindustrien. Nu har andre bevist, at det kan lade sig gøre, og at det hænger økonomisk sammen. Bestseller skal bare stige på vognen, så de kan love forbrugerne giftfrit tøj i fremtiden, siger Birgitte Lesanner.
Greenpeace har i den aktuelle undersøgelse målt virksomhedernes fremskridt i brugen af kemikalierne APEO’er, phthalater og PFC’er (perfluorede kemikalier) og på, hvor åbne de er til at oplyse om dem. PFC er blandt andet kendt for at kunne virke hormonforstyrrende og være svært nedbrydelige i naturen.
Bestseller bør forpligte sig
De 16 detox-ledere i undersøgelsen er: United Colors of Benetton, C&A, Esprit, G-Star, H&M, Inditex (Zara), Levi’s, Limited Brands (Victoria’s secret), Mango, Marks & Spencer, Puma, Fast Retailing (Uniqlo), Valentino, Primark, Burberry, adidas.
Greenpeace har tidligere kritiseret Bestseller og 19 andre virksomheder for at producere forurenende tøj i rapporten ‘Toxic threads: The big fashion stitch-up’ (2013). Det er på denne baggrund, at Greenpeace opfordrer Bestseller til at forpligte til Detox-forpligtelserne og lægge en plan for, hvordan de kan opfylde dem.
Greenpeace lægger vægt på fire principper, som skal lægge til grund, når en virksomhed forpligter sig til at udfase kemikalier i 2020: ansvarlighed, forsigtighedsprincippet, en troværdig definition af ‘nul kemikalier’ samt offentlighedens ret til at kende til de giftige kemikalier, der er anvendt – også hos leverandørerne. De fire principper bestemmer, hvor langt virksomheden er.
Detox Catwalk ser alene på kriterier for udfasning af giftige kemikalier i tøjindustrien. Undersøgelsen ser ikke på hensyn til sociale forhold, arbejdsretslige vilkår i produktionskæden eller klimaet.