»Hvem ta’r skraldet«, spørger Roskilde Festival, som i morgen mandag inviterer til gå-hjem-møde. Her vil festival-ledelsen sammen med fagfolk forsøge at finde nye bæredygtige løsninger og skabe ny værdi til de store mængder affald, folk har efterladt sig.
Bliv klogere på, hvordan festivalen håndterer udfordringen med de store mængder affald, og hjælp os med at overveje, hvordan vi bedst udnytter de efterladte ressourcer, lyder opfordringen fra holdet bag Roskilde Festival.
Sidste år genererede Roskilde Festival ca. 1.800 tons affald. Størstedelen var telte, soveposer, campingstole og andre efterladenskaber på festivalens campingområde. Det skal der gøres noget ved.
Roskilde Festival arbejder strategisk med at minimere det samlede miljømæssige fodaftryk ved at tænke i innovative og bæredygtige løsninger. En af festivalens største udfordringer er at håndtere de store mængder af skrald, der hvert år efterlades. Derfor søger Festivalen nu nye råd og inputs fra relevante fagfolk.
Har brug for nye idéer
- Vi mangler ideer og løsningsforslag til, hvordan vi kan give de efterladte ressourcer fra Roskilde Festival ny og større værdi end det får i dag ved bare at blive efterladt og brændt. Og det har vi brug for folk udefra til at hjælpe os med det. Vi håber på, at mødet kan åbne op for nye initiativer, samarbejder og løsninger, siger Freja Marie Frederiksen, der er projektleder i Roskilde Social Responsibility.
Målet med arrangementet er at invitere folk udefra ind på pladsen og ved at give dem viden om, hvad der ligger af ressourcer, når festivalen er overstået, i fællesskab at finde frem til nye bæredygtige løsninger til, hvordan man kan håndtere og udnytte det efterladte affald.
1000 kvadratmeter campingareal sorteres
Roskilde Festival inviterer fagfolk inden for affald, ressourceudnyttelse, design og innovation til et gå-hjem-møde på festivalpladsen mandag, når oprydningsarbejdet er gået i gang. Her vil deltagerne få indblik i de udfordringer, der ligger i at rydde op efter Danmarks største festival.
Dagen begynder med en tur på campingarealerne, hvor festivalens medarbejdere har affaldssorteret et campingfelt på 1.000 kvadratmeter i 35 forskellige fraktioner. Her kan man se de efterladte ressourcer med egne øjne. Efterfølgende vil deltagerne arbejde med at ideudvikle nye bæredygtige løsninger på, hvordan vi bedst muligt kan udnytte de efterladte ressourcer og skabe ny værdi, oplyser Roskilde Festival.