DR2, som lørdag havde afsat en hel tema-aften til at hylde de danske svin, får kritik for at bruge produktionsselskabet Complot, det vestjyske kommunikationsbureau Ansatz og LANDTV, der har tætte forbindelser til landbruget.
I Danmarks Naturfredningsforening finder direktør Susanne Herfelt det betænkeligt, at at producenten af landbrugets egne tv-programmer nu også leverer tv-programmer om landbrugsproduktion til DR.
- Det klæder ikke en public servicekanal som DR2 at bringe et program om svineproduktion, som er produceret af et tv-selskab, der har landbrugets brancheorganisation som storkunde, lyder hendes kritik.
- Det burde i hvert fald få alle alarmknapper til at lyse rødt hos DR2′s redaktører, for hvordan kan sådan et program være objektivt, spørger hun på foreningens hjemmeside.
Også på facebook raser kritikerne, som kalder det misbrug af skatteydernes penge og ren propaganda.
Også den kendte kok, Thomas Rode, kritiseres stærkt for at lade sig trække rundt i manegen. Selv siger han, at han ikke vidste, hvad han gik ind til.
LANDTV har Landbrug & Fødevarer som sponsor, og Complot har leveret mere end 50 programmer til LANDTV, der sender venlige programmer om landbrug og fødevareindustri på otte regionale tv-kanaler.
Også kommunikationsbureauet Ansatz har i forvejen landbrugets organisation i sit kundekartotek.
Tidligere forsvarsminister Søren Gade, der nu er topchef for landbrugets hovedorganisation, er sammen med kokken Thomas Rode seernes guide på turen i den timelange udsendelse, hvor vi blandt andet kigger indenfor i svinstaldene hos store vestjyske svineproducenter og er med til at dele gratis pølser ud til pølseglade borgere i Skjern.
I programmet får Søren Gade frit løb om alt lige fra dyrevelfærd til miljøregler og gødningsmængder.
- Danmark er et grise-land. Frikadeller og flæskesteg er nationalretter – og vi sælger dansk bacon til hele verden. Skal vi derfor ikke i anledning af julegrisens snarlige slagtning hylde det danske svin, lød DR’s introduktion til den flere timer lange tema-aften.