Af Andreas Pedersen, content marketer, Samlino.dk
Det slider på miljø og klima at køre i biler, der er drevet af fossile brændstoffer. Derfor skal det ifølge de seneste politiske udspil være slut med at købe benzin- og dieselbiler senest i 2030 – om blot 11 år.
I sidste ende er det dog os forbrugere, der skal træffe valget om at købe en – for eksempel – eldrevet bil frem for den konventionelle benzin- eller dieseldrevne af slagsen.
Allerede i dag er markedet for elbiler så stort, at et skifte fra de traditionelle, tørstige, brændstofslugende biler ikke kun betaler sig på energi-fronten.
Man kan i dag også finde billige, smarte og praktiske elbiler, der passer til den enkelte forbrugers behov. To ud af fem biler i den afsluttende finale om kåringen af »Årets bil« her i januar var endda elbiler, nemlig Jaguars i-Pace og Hyundai Kona EV.
Derfor vil vi i denne artikel se nærmere på konkrete eksempler på el- og brintbiler på markedet, som du kan anskaffe dig i løbet af 2019. Vi ser på parametrene pris, producent, antal hestekræfter, batteri og rækkevidde. Med rækkevidde hentydes der her til antal kilometer, en bil kan tilbagelægge på en fuld tank/opladning.
LÆS OGSÅ: En elbil koster mere men er billigere i drift
11 elbiler på markedet lige nu
De elektrisk drevne biler kører på batterier, som skal lades op ved diverse ladestationer. Disse stationer kan endda sættes op derhjemme.
Blandt bilproducenterne er der ingen tvivl om, at elbilerne kommer til at være en del af fremtiden, og konkurrencen på markedet er da også tiltaget betragteligt i løbet af de seneste par år.
Vi ser i dette afsnit på 11 elbiler, der koster mindre end 500.000 kr.
Den billigste først og den dyreste til sidst:
Fortwo
Producent: Smart
Pris (kr.): 178.598
Hestekræfter: 82
Batteri (kWh): 17
Rækkevidde (km): 160
UP
Producent: Volkswagen
Pris (kr.): 182.295
Hestekræfter: 82
Batteri (kWh): 18
Rækkevidde (km): 160
Forfour
Producent: Smart
Pris (kr.): 200.898
Hestekræfter: 82
Batteri (kWh): 17
Rækkevidde (km): 160
Zoe
Producent: Renault
Pris (kr.): 253.880
Hestekræfter: 92
Batteri (kWh): 41
Rækkevidde (km): 403
Ioniq
Producent: Hyundai
Pris (kr.): 264.995
Hestekræfter: 120
Batteri (kWh): 28
Rækkevidde (km): 280
Kona EV
Producent: Hyundai
Pris (kr.): 274.995
Hestekræfter: 136
Batteri (kWh): 39
Rækkevidde (km): 289
e-Niro
Producent: KIA
Pris (kr.)*: 279.999
Hestekræfter: 136
Batteri (kWh): 39
Rækkevidde (km): 289
Leaf
Producent: Nissan
Pris (kr.): 286.980
Hestekræfter: 150
Batteri (kWh): 40
Rækkevidde (km): 270
Golf (e-Golf)
Producent: Volkswagen
Pris (kr.): 320.395
Hestekræfter: 136
Batteri (kWh): 35
Rækkevidde (km): 300
i3
Producent: BMW
Pris (kr.): 329.000
Hestekræfter: 170
Batteri (kWh): 42
Rækkevidde (km): 359
e-NV200
Producent: Nissan
Pris (kr.): 344.710
Hestekræfter: 109
Batteri (kWh): 40
Rækkevidde (km): 280
Kilde: FDMs bildatabase
* Bemærk at priserne på bilerne er vejledende. Prisændringer kan forekomme.
Brintbiler på det danske marked
En brintbil kører selvsagt på brint. Til forskel fra elbilen får bilens elektriske motor altså sin strøm fra en celle i stedet for et batteri. Denne brændselscelle tankes op på brinttankstationer rundt om i landet, og Danmark er faktisk det første land i verden til at have et landsdækkende netværk af brinttankstationer.
Det er som regel også hurtigere at lade en brintbil op end en elbil, omend markedet og bilerne endnu ikke er helt ligeså udviklet som elbilerne.
Selvom brintbilsmarkedet også er i rivende udvikling, er der dog på nuværende tidspunkt reelt kun tre brintbiler på markedet i Danmark. Her snakker vi Hondas »Clarity«, Toyotas »Mirai« og Hyundais »iX35«, hvor sidstnævnte her i 2019 bliver erstattet af selvsamme Hyundais »Nexo«, der har en rækkevidde på 666 kilometer og formentlig kommer til at koste omkring 650.000 kroner.
I øvrigt har sydkoreanske Hyundai hentet inspiration til SUV’en »Nexo« fra Nexø på Bornholm.
Fremtidens biler kører på vedvarende energi
Hvad angår ovenstående el- og brintbiler er det væsentligt at notere, at der til stadighed er udfordringer med produktionen af deres batterier – særligt brintproduktionen er endnu kostbar for miljøet.
I den forbindelse er der anvendt livscyklusanalyser for at konkludere på, hvor meget CO2 en bil over hele sit liv, fra produktion til destruktion, reelt set udleder i miljøet. I disse tests kommer elbilerne klart bedst ud, mens brintbilerne stadig har et stykke vej endnu. Dette skyldes blandt andet den udledning af energi, der skabes under produktionen af brint til batterierne.
Dog er vi stadig i et tidligt stadie, og livscyklusserne ser i fremtiden ud til at blive grønnere i takt med, at brint i højere grad bliver masseproduceret og i tiltagende grad udelukkende af vedvarende energi.
Det er altså væsentligt, at bilerne nu og i fremtiden bør produceres ved hjælp af vedvarende energi, hvis de skal indgå som en vigtig brik i det puslespil, der handler om at gøre Danmark – og verden – grønnere.
Er brint eller el bedst?
El- og brintbiler skal ikke ses som hinandens konkurrenter. I stedet giver det bedre mening at se dem som supplementer til hinanden.
Hvor elbilerne i høj grad udmærker sig på relativt korte distancer, får brintbilerne formentlig større gyldighed på længere afstand qua deres lave opladningstid og store rækkevidde.
Mens elbilerne skal anses som en helt ny biltype, giver det samtidig bedre mening at se brintbilen som en grønnere version af de biler, der drives af fossile brændstoffer.
Brintbilen kommer altså ikke til at afløse elbilen – og omvendt.
Artiklen er skrevet i samarbejde med forbrugertjenesten Samlino.dk. Her kan du også sammenligne billån og bilforsikring.