I Naturbørnehaven Troldehøj indgår dyrkning af frugt og grønt i deres nye højbede som en del af den pædagogiske hverdag, og det er ifølge Land Have, der producerer højbede og plantekummer, langt fra et enestående tilfælde. De oplever nemlig en stærkt stigende interesse og efterspørgsel fra daginstitutioner over hele landet – navnlig på højbede.
Der er væsentlig pædagogisk værdi ved at engagere børn i havedyrkning, og i Troldehøj er det en integreret del af børnenes hverdag fra marts til oktober. Her er børnene blandt andet med til at klargøre jorden, indkøbe og så frøene, og til sidste høster de naturligvis frugten af arbejdet.
Grønsagerne kommer fra jorden
– Vi lærer børnene om bæredygtighed, og at grøntsager og frugter ikke kun findes i køledisken i Brugsen. Børnene deltager aktivt, og det giver dem ejerskab. De får et ansvar i at passe og pleje afgrøder, og de får en sund forståelse af hele processen fra frø til spiring til høst, siger Mille Klitgaard, der er pædagog i Naturbørnehaven Troldehøj, og påpeger, at havearbejdet også er sundt for børnenes fysik.
– Det er jo hårdt arbejde at grave jord og flytte det fra det ene sted til det andet, og det er dejligt at se, at vi har super stærke og sunde børn i Troldehøj, som ikke er bange for at tage fat i skovlen og få sved på panden, forklarer hun.
Såning i august
Børnene i Troldehøj har blandt andet sået tomater, forårsløg, radiser, peberfrugter, squash og salater i deres nye højbede af råjern, og sammen med bedsteforældrene har de plantet blomster i højbede af lærketræ. Men hvis man endnu ikke er kommet i gang, kan man faktisk stadig nå at få børnene med i haven.
– Der er masser af afgrøder som for eksempel spinat, rucola, vårsalat, kinakål og majroer, som man med fordel kan så i august. Med lidt held kan man nå at høste lidt inden frosten, og ellers overvintrer de og er klar til tidlig høst i foråret. Løg kan også lægges i august, og hvidløg skal helst lægges i august for at nå at blive til noget næste år, forklarer Søren Sohl, der er partner i Land Have.