Rappe kvindehænder snupper de slicede baconstykker fra båndet, vejer af og pakker dem, klar til at sende ud til Danmarks største supermarkeder. Ikke langt derfra i det store industrilokale er et par kvinder travlt beskæftiget med at pakke hønsekødspølser.
- Vi lever af at sælge kød, men på vores emballage opfordrer vi forbrugerne til at spise mindre kød. Samtidig er det lykkedes at skabe en bæredygtig forretning ved at anvende kød fra høns, som ellers ville gå til spilde og ende deres liv på en destruktionsanstalt.
Direktør Ulrich Kern-Hansen viser rundt på Danmarks førende økologiske pålægsvirksomhed, der har produktions- og pakkefaciliteter i et industrikvarter i udkanten af Haderslev.
Rent økologisk
Indenfor i den mere end 4.000 kvadratmeter store bygning bliver svinekød, oksekød, kyllinger og høns forarbejdet til allergivenlige kødpølser, spegepølser, leverpostej, hakket kød og fedtfattige færdigretter som lasagne, pizza, chili con carne og meget andet.
Alt sammen økologisk – selvfølgelig – og uden nogen form for tilsætningsstoffer.
»Hanegal – rent økologisk«, står der med store bogstaver på alle produkter. Bare så ingen skal være i tvivl.
Hanegal omsatte sidste år for 45 millioner kroner, beskæftiger 25 medarbejder og tilbyder et stort udvalg af økologiske produkter. De fleste indeholder kød, men i sortimentslisten finder vi også fisk og et stigende antal vegetarprodukter helt uden kød.
- Vi har lanceret flere vegetarprodukter her på det seneste. Det første var en vegetarpizza. Og det næste, vi lancerer, kommer paradoksalt nok til at hedde ’Fies Grønne Lasagne’, siger Ulrich med et indforstået grin.
Fie er hans kone og tidligere formand for de økologiske svineproducenter. I Danmark er hun mest kendt som »hende med grisene«.
Økologiske pionerer
Hanegal er en af de økologiske pionérvirksomheder i Danmark. Stiftet af ægteparret Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard.
Ulrich var oprindelig ferskvandsbiolog med økologi som speciale, og Fie er uddannet som landmand fra Den Økologiske Landbrugsskole.
Fies passion for grise og deres store engagement og interesse for økologi er stadig en drivkraft for dem begge og var det også i 1994, da de etablerede Danmarks første lille økologiske containerslagteri i tilknytning til gården.
Året efter kunne de i øvrigt også præsentere Danmarks første økologiske pølsevogn.
- Vi har en pæn lang liste med økologiske initiativer, som vi har været først med, smiler Ulrich.
Høns bliver destrueret
Det gælder også udnyttelsen af økologiske høns. Takket været Hanegals indsats ender de nu ikke længere deres liv på en destruktionsanstalt, når de er færdige med at lægge æg.
Ligesom de fleste andre i vores rige del af verden, er danskerne alt for dårlige til at behandle maden med respekt. 15-20 procent af den mad, vi køber, ryger i skraldespanden, fordi vi køber for meget og ikke kan finde ud af at bruge madrester i næste dags frokost.
Men madspild handler ikke kun om personlig omtanke. Også virksomhederne må bære deres del af ansvaret.
- Det handler om bevidsthed, og de store fødevarevirksomheder kan virkelig gøre en forskel, mener Ulrich Kern-Hansen.
Gasset og lavet til sæbe
Hanegals bidrag til at minemere madspildet tog sin begyndelse for syv-otte år siden, da de økologiske ægproducenter i Danmark henvendte sig for at klage deres nød.
- De var frustrerede og kede af det, fordi deres høns røg lige direkte på en destruktionsanstalt, når de var færdige med at lægge æg og måtte sættes ud. Ingen var interesserede i dem, og ingen ville slagte dem. Hønsene blev bare gasset og lavet til sæbe, og de økologiske landmænd måtte endda betale for at komme af med dem, fortæller Ulrich Kern-Hansen.
Der er nemlig ikke voldsomt meget kød på æglæggende høns. Derfor kan det ikke betale sig at udnytte kødet for den konventionelle industri. Omkostningerne i forbindelse med transport, slagtning og udbening af høns er for høje i forhold til den mængde kød, man får ud af det.
En udfordring
Alligevel fandt de økologiske fjerkræavlere i samarbejde med Hanegal en løsning på det etiske og økonomiske dilemma.
- Vi så en udfordring. Hønsekødet kan vi lave 20-30 procent billigere end andet fjerkrækød som kylling og kalkun, og i dag har vi udviklet og sælger vi en lang række produkter lavet af velsmagende hønsekød, der ellers ville gå til spilde, siger Ulrich Kern-Hansen.
Indenfor denne kategori er hakket økologisk hønskød blevet den største salgssucces i butikkerne, men også pølser og færdigretter, hvor hønskød indgår som en ingrediens, er slået godt an hos de danske forbrugere.
Høje vækstrater
Leverpostej og spegepølser lavet af svine- og oksekød trækker dog stadig langt den største del af omsætningen for Hanegal, men hønsekødsprodukterne vinder terræn.
- De udgør en voksende andel, og vi har langt de største vækstrater på vores fjerkræprodukter. Sidste år forarbejdede vi hønskød svarende til 50.000 høns, og vi forventer at forbruget i år stiger til mindst det dobbelte, fordi vi siden januar har fået en stor afsætning til catering-sektoren, pointerer Ulrich Kern-Hansen
Han anslår, at hønsekødsprodukterne i dag udgør ca. fem procent af virksomhedens samlede omsætning.
Produktudvikling
Virksomheden satser meget på produktudvikling og lancerer jævnligt nye produkter.
- Vi er ved at teste en ny okseleverpostej med hvidkål, som giver den en spændende sødlig smag. Vi er også snart klar med tre varianter af en ølpølse og planlægger desuden at lancerer en hønsekødssuppe med masser af grøntsager og kød, afslører Ulrich Kern Hansen.
Hanegal har de seneste fire år haft en omsætningsfremgang på ca. 15 procent årligt og er i øjeblikket i færd med at udvide produktionsfaciliteterne, så virksomheden vil kunne produceres tre gange så mange spegepølser som i dag.
Sortimentet omfatter
Allergivenlige og uden gluten
Dette er den første artikel i en mini-serie om den økologiske kødvirksomhed Hanegal. Læs også: