Det er gået hurtigere end ventet med at fjerne buræg fra butikshylderne. To år tidligere end oprindeligt planlagt er det nu endegyldigt slut med buræg i alle knap 1200 butikker, oplyser Coop.
Derned er en 25 år lang udfasning bragt til ende. Det begyndte i 1993, da Irma som den første kæde stoppede salget af buræg, i 2013 forsvandt de fra Kvickly og derefter begyndte udfasning i SuperBrugsen, som solgte sit sidste buræg i 2017, og nu er de også ude af den sidste Fakta og den sidste Dagli´Brugs.
- Vi har ønsket en udfasning, der skete i balance med forbrugernes ønsker og producenternes mulighed for at omstille deres produktion, siger CSR-direktør Signe D. Frese fra Coop.
- Når det er gået hurtigere end forventet, skyldes det, at forbrugerne hurtigere har fravalgt buræg og, at producenterne har været dygtigere til at omstille deres produktion, forklarer hun.
En helt ny undersøgelse fra Coop Analyse viser, at hensynet til dyrevelfærd er afgørende for forbrugernes valg af æg.
Således svarer 30 procent, at de lægger meget høj eller høj vægt på dyrevelfærd, når de køber æg. 34 procent svarer i nogen grad. Og det er det punkt, der er vigtigst for dem, foran både økologi og at det er produceret i Danmark, der er på en delt anden plads.
Halvdelen af alle æg er økologiske
Halvdelen af alle æg, der sælges i Coop, er nu økologiske. Salget af buræg udgjorde til sidst blot 13 procent.
De forbrugere, der tidligere købte buræg, har typisk skiftet til skrabeæg, som tidligere var den næstbilligste valgmulighed.
- Forbrugerne vægter altså dyrevelfærd meget højt, når de vælger æg, og de forbinder buræg med den laveste dyrevelfærd. Derfor er det glædeligt, at vi nu har passeret denne milepæl, og solgt det sidste buræg, siger Signe Frese.
Buræg er nu også ved at blive fjernet fra forarbejdede varer, oplyser Coop.