Selvom plantefarsen, Natuli’ Hakket, som både ligner og smager som kød, kun har været på markedet siden nytår, falder det tilsyneladende i danskernes smag, for det veganske produkt storsælger. Endda i en sådan grad, at føtex, Netto og Bilka, som har introduceret den nye plantefars, i de første dage har haft svært ved at efterkomme den enorme efterspørgsel.
– Vi er blevet mødt af en overvældende interesse, som har overgået vores forventninger, fortæller Christian Toft, indkøbschef i Dansk Supermarked Group, som står bag føtex, Netto og Bilka.
- Over hele landet storsælger produktet, og vi løber nu ekstra stærkt for at få endnu mere hakket plantefars ud i alle vores butikker, siger han.
Bliver simpelthen revet væk
Interessen har været så stor, at kølediskene med plantefarsen i rigtig mange butikker har været tomme få timer efter, at de er blevet fyldt:
– Så snart, vi har fyldt vores kølediske, bliver de simpelthen revet væk, og det går virkelig stærkt. Allermest er vi dog glade for, at tilbagemeldinger er så gode, som de er. De, der har prøvet det, er entydige positive overfor smagsoplevelsen og produktet, siger Christian Toft.
Alle føtex, Netto og Bilka vil hver dag få Naturli’ Hakket leveret, og i næste uge forventes mængderne at være så store, at kunder ikke risikerer at gå forgæves.
Spået til at hitte
Forbrugerne har kunnet købe Naturli’ Hakket i Bilka, føtex og Netto siden årsskiftet, men allerede inden, at den veganske plantefars landede i køledisken i Dansk Supermarked Groups 600 butikker, var produktet spået til at blive et hit på middagsbordet.
LÆS OGSÅ: Plantekost kan sikre dit proteinbehov
Flere kokke og forbrugere var hurtigt ude at rose produktet, og generalsekretæren for Dansk Vegetarisk forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, betegner det ligefrem som »en verdenssensation«.
– Det er ikke bare en sensation i Danmark, men på internationalt plan, og potentialet er enormt, siger Rune-Christoffer Dragsdahl.
Knækket en vigtig kode
Hos Naturli Foods, som er firmaet bag den hakkede plantefars, er man også overraskede over den overvældende interesse.
– Der har været en enorm interesse. Og det viser meget godt, at vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 procent plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød, fortæller Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods.
- Vi ved, at rigtig mange ønsker flere kødfrie dage, men de vil hverken gå på kompromis med smagen eller undvære retter som lasagne eller hakkebøf, siger han.
Derfor har det været vigtigt for Naturli’ Foods at både smag og anvendelsesmuligheder og ikke mindst prisen var på plads, så alle kunne være med.
– Og det må man jo sige det er, når det findes i køledisken i 600 butikker lige ved siden af det almindelige hakkede oksekød og fulgt ud kan være med på prisen til 25 kroner for 400 gram, siger Henrik Lund.
Også Coop-kæden Irma lancerede 2. januar et alternativ til kødfars.