Efter adskillige år som kunde i Danske Bank har han nu skiftet til andelskassen Merkur, der har en bevidst strategi om at støtte økologisk landbrug, vedvarende energi og andre bæredygtige formål.
- En bank er ikke bare en bank. De har forskellige forretningsmodeller og målsætninger. Jeg syntes ikke, udviklingen i Danske Bank i de seneste år harmonerede med min indstilling, siger Jesper Jespersen til Politiken.
- Langt de fleste af de henvendelser og facebook-beskeder vi får – og vi får mange – handler om, at folk vil have en bank, hvis værdier de kan stå inde for. Det er et vigtigt mentalitetsskifte«, siger Skift-Bank-bevægelsens talsmand, Uffe Lembo om kampagnen, der kulminerer i går 1. oktober.
Siden Skift-Bank-kampagnen blev skudt i gang for en måned siden, har andelskassen Merkur mærket en kraftig stigning i henvendelserne fra potentielle kunder. I løbet af en uge har banken fået fire gang så mange henvendelser som normalt, oplyser Merkurs administrerende direktør Lars Pehrson siger til Politiken.