Grøn indpakning skal sælge økologi

EMBALLAGE – Den britiske supermarkedskæde Sainsbury’s er længst med komposterbar og miljøvenlig emballage. Biterne er storforbrugere af tynde, små plastikposer. I 2006 brugte de 13 milliarder.

Briterne har erkendt, at de er nødt til at skære ned på deres enorme forbrug af plastikposer. Foto: Gustav Bech

- Do You need a bag, Sir?

Sådan lød det høfligt fra pigen ved kasseapparatet indtil for ganske nylig. Ikke blot i det lokale supermarked, hvor varerne hober sig op på kassebåndet, men også når jeg henter avisen i boghandlen henne om hjørnet her i Swansea, hvor jeg bor for tiden.

Briterne er storforbrugere af tynde, små plastikposer, som de bagefter smider i skaldepanden. I 2006 brugte de sammenlagt 13 milliarder. Ingen tænker tilsyneladende på selv at medbringe en indkøbspose.

Forbruget af plastik er helt vanvittigt, koster dyrt i CO2 og ressourceforbrug, og for nylig indgik detailhandlen da også en frivillig aftale med den britiske miljøminister om at skære antallet ned til det halve frem til foråret for herefter i løbet af nogen tid at reducere antallet med 70 procent.

Både Tesco og Sainsbury’s har nu som led i aftalen fjernet de gratis plastikposer og præmierer i stedet kunderne med bonuspoint, når de selv medbringer en indkøbstaske.

Den ny politik har på kun to måneder reduceret antallet af plastikposer i Sainsbury’s med 28 procent, og kæden tilbyder i stedet ‘bags for life’, fremstillet af økologisk bomuld.

Det skorter ikke på flotte hensigtserklæringer blandt de britiske supermarkedskæder, som alle vil skære ned på CO2-udledningen, spare energi og emballage, reducere madspildet og satse på økologi, fairtrade og lokale fødevarer.

Grøn analyse
At det dog ikke alt sammen er tomme ord og spil for galleriet, viser en analyse, som detailhandelsbladet The Grocer for nylig foretog.

Magasinet sammensatte et hold af uafhængige miljøanalytikere og fik dem til at give de seks største supermarkedskæder karakter efter deres miljøperformance inden for områder som energi, bygninger, transport, emballage og affaldshåndtering.

Sainsbyry’s der er Storbritanniens tredje største kæde, klarede sig godt i alle kategorierne og kom ud som en suveræn vinder af titlen som Storbritanniens grønneste og mest miljøvenlige supermarked.

Sainsbury’s scorer scorer blandt andet højt på miljøvenlig, kompostérbar emballage og har planer om at hele sortimentet af økologiske varer som den første kategori skal pakkes grønt ind.

En af de økologiske virksomheder, der har valgt at profilere sig på miljøvenlig emballage, er det lille waliske mejeri, Carlon Wen. Mejeriet har bevidst satset på at reducere emballageforbruget med 75 procent og sælger deres mælk i en speciel øko-karton, der kan komposteres.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: