Grøn begejstring over ny togfond

EL-TOG – Det Økologiske Råd er begejstret over regeringens forslag til en massiv satsning på den kollektive transport i form af bl.a. elektrificering af jernbanen. Et historisk løft, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

De rejsende vil med de nye grønne tog kunne komme fra København til Aarhus på to timer og til Odense på en time. (Foto: Chili/Jens Hasse)

- Der er tale om et kæmpe fremskridt. Efter at have været markant underprioriteret i rigtigt mange år, vil der nu ske et markant spring frem mod et moderne og mere effektivt jernbanesystem, siger en glad og tilfreds Jeppe Juul, der er trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Regeringen har øretmærket 27,5 milliarder kroner fra en nyoprettet oliefond, der ifølge transportminister Henrik Dam Kristensen skal give et ‘historisk løft’ af den danske jernbane.

- Den kollektive trafik skal løfte en langt større del af danskernes transportbehov. Det skal den, for at vi kan sikre en bæredygtig og grøn transport i Danmark og reducere trængslen på vejene. Men det kræver, at vi har en jernbane, som er markant bedre rustet til fremtidens krav, siger Henrik Dam Kristensen.

Det ventes, at investeringerne i den kollektive trafik vil skabe 32.000 nye job og sikre arbejde til især ufaglærte og timelønnede.

Sammen med lande som bl.a. Albanien og Litauen har Danmark været blandt de nationer i Europa, der har haft den mindste grad af elektrificering af sit banenet. Det har betydet at vi har været afhængige af dieseltog, der allerede indbragt Danmark en IC4 togs skandale. Beslutningen kan bringe Danmark ud af kløerne på de stadig færre togfabrikker, som bygger dieseltog, pointerer Det Økologiske Råd.

Langsigtet og god investering
- Elektrificeringen af alle hovedspor vil betyde hurtigere tog, billigere og mere pålidelige tog og mulighed for seriøst at nedbringe CO2-belastningen. Der er tale om en stor, seriøs og langsigtet investering i den kollektive transport, siger Jeppe Juul.

Ifølge ham accelererer el-tog hurtigere end dieseltog. Det betyder, at togene kan komme hurtigere frem, og at rejsetiden på nogle strækninger kan sænkes.

- Den øgede brug af eldrevne tog bidrager også til at sænke støjniveauet, især omkring stationerne, mærkbart, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd ser dette store elektrificerings-initiativ som et fremragende eksempel på grøn jobskabelse. Og håber at tiltaget også betyder en fremrykning af Signalprojektet hvor DSB udskifter sine forældede signaler, der er årsagen til en meget stor del af alle forsinkelser.

- Det er åbenlyst at samtænke elektrificeringen med en fremrykning af signalprojektet. Både af økonomiske grunde og for hurtigere at få et markant løft af kvaliteten af togdriften, siger Jeppe Juul.

DN: Dejlig dag for den kollektive trafik
Også Danmarks Naturfredningsforening er begejstret for regeringens prioritering.

- Det er meget glædeligt at regeringen igen prioriterer den kollektive trafik frem for flere veje og biler. Det har der været et enormt behov for i mange år.  Det viser grønne takter hos regeringen som i de sidste par dage ellers så ud til at have mistet pusten, på netop den grønne omstilling, lyder det fra Danmarks Naturfredningsforening.

- Især elektrificeringen af jernbanenettet byder vi velkommen. Det vil medvirke til at reducere CO2-udledningen og minimere den lokale luftforurening. Vi støtter varmt en markant satsning på den kollektive trafik. Det skal nemlig være nemmest og billigst at vælge den bæredygtige transportform, mener Danmarks Naturfredningsforening.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: