EU-Kommissionen har i dag mandag fremlagt et forslag, der bl.a. vil tillade at gøre førerhuset på lastbiler op til 80 cm længere, hvis pladsen bruges til at forbedre sikkerheden og mindske vindmodstanden. Forslaget vækker begejstring hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd.
- De nuværende regler betyder i praksis, at lastbilproducenterne er meget begrænsede i deres designmuligheder. Mere moderne, brændstofeffektive og sikrere lastbiler kræver ekstra plads. Det løser Kommissionens forslag, så det ser vi frem til, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Selvom lastbiler kun udgør omkring 3 procent af køretøjerne i EU, står de alligevel bag ca. 25 procent af CO2-udledningen fra transportsektoren og er involveret i 18 procent af alle dødelige færdselsuheld.
Lastbiler vurderes at dræbe hen ved 7.000 mennesker årligt i EU.
Ifølge Det Økologiske Råd skyldes dette bl.a. de nuværende regler for, hvor lange lastbiler må være. Reglerne betyder i praksis, at førerhusene højst er 2,35 meter og har en flad front. Derfor er de mere farlige og mere brændstofforbrugende.
Til fordel for de bløde cyklister
I forhold til sikkerheden vil man nu kunne konstruere fronten på lastbilen, så chaufførens udsyn er bedre, så lastbilen er mere stødabsorberende, og således at flere bløde trafikanter bliver kastet til
siden i stedet for at blive kørt over. Som en stor cykelnation er Danmark et af de lande, der har presset på for at få denne ændring af lovgivningen. Også de europæiske NGO’er har lagt et stort arbejde i at få ændringerne igennem.
- Potentialet er stadig betydeligt for at gøre lastbiler mere trafiksikre, og dette forslag gør det muligt at komme et rigtigt godt stykke i den rigtige retning, siger Jeppe Juul.
Ud af de 33 dødsulykker, der indtil videre har været i Danmark i 2013 var lastbiler involveret i de 11.
- Den ekstra længde gør det muligt at gøre lastbiler mere aerodynamiske og dermed mindske brændstofforbruget og CO2-udledningen, hvilket er hårdt tiltrængt i denne sektor. Det er til gavn
både for branchen og miljøet, siger Jeppe Juul.
En undersøgelse fra 2012 viser, at de nye regler på lange ture kan man mindske vindmodstanden med op til 12 procent, og medføre en brændstofbesparelse på 3-5 procent.