Transportområdet er kommet på dagsordenen i valgkampen. Det er stærkt tiltrængt, mener Det Økologiske Råd, for transporten er den store akilleshæl i arbejdet med at få nedbragt de danske CO2-udledninger.
Det nye parti Alternativet har foreslået en billigere offentlig transport, og det giver en række fordele. Men det reducerer kun bilkørslen med ganske få procent, har professor Per Houmann Jespersen fra RUC gjort opmærksom på. Derfor er der brug for en mere tidssvarende beskatning.
Forældede regler
- Løsningen ligger ikke mindst i en mere tidssvarende beskatning af bilerne. Faldende afgifter har de senere år resulteret i øget bilsalg, siger sekretariatschef Christian Ege Jørgensen fra Det Økologiske Råd.
Den nuværende bilbeskatning har ført til stigende bilsalg, især af mindre biler. Siden 2007 har man givet et fradrag i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift, hvis bilen kører længere end 16 km pr. liter benzin eller 18 pr. liter diesel.
Det var en rigtig god løsning i 2007, men reglerne er ikke ændret siden. Det er en klar designfejl, mener Christian Ege. For med EU’s skærpede krav kører de mest energiøkonomiske biler i dag meget længere på literen.
90 procent af alle nye biler får rabat
Samtidig lagde politikerne ganske vist en ekstra afgift på biler med dårlig brændstoføkonomi. Men den var langt mindre end belønningen for at køre i biler med god brændstoføkonomi.
Afgiftssystemet giver ikke længere nogen tilskyndelse til at vælge en brændstofeffektiv bil, da 90 procent af alle nye biler kan høste en afgiftsrabat. Det, der oprindeligt var en god tanke, er endt som en veritabel bilfest.
Siden 2003 har vi fået 20 procent flere biler på vejene, og i samme takt er skatteprovenuet fra bilskatterne faldet drastisk.
Skal følge den teknologiske udvikling
EU-kommissionen har for nyligt bemærket, at Danmark er et af de lande i Europa, der har den største udledning pr. person fra vejtransporten.
- Vi foreslår, at loven revideres, så kun de mest energieffektive biler får nedslag i registreringsafgiften, siger Christian Ege.
- Det er vigtigt, at grænsen for nedslag i bilafgifterne følger med den teknologiske udvikling og hæves i takt med, at bilerne bliver mere energieffektive.