Flere og flere forbrugere fravælger billige fødevarer, som næsten altid er lig med en forceret opvækst og dårlig dyrevelfærd for dyrene. I stedet vælger de produkter, som koster lidt mere, når de køber ind til aftensmaden.
Ifølge Dansk Supermarked ser flere danskere dyrevelfærd som en afgørende faktor for deres valg, når de står foran køledisken i Netto, Bilka eller føtex og skal vælge æg, kød, mælk eller pålæg.
For præcis et år siden gik Dyrenes Beskyttelse og Dansk Supermarked Group sammen om at løfte dyrevelfærden, og de seneste tal viser, at satsningen har været rigtigt.
Alene i 2016 steg salget af æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med »højeste grad af dyrevelfærd«, med 111 millioner kroner i Dansk Supermarked Groups butikker.
- Danskerne efterspørger dyrevelfærd som aldrig før, og vi kan tydeligt mærke en øget interesse fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group.
Ambitiøs målsætning
Da Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse sidste år indgik et samarbejde om at forbedre dyrevelfærden med en halv milliard kroner frem mod 2020, var det ifølge direktøren »det hidtil mest ambitiøse initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel«.
Og med et løft på 111 millioner kroner alene det første år, er der god grund til at tro, at de gode takter fortsætter, mener Dyrenes Beskyttelse.
- Det er meget flotte resultater, som er opnået på kort tid. Det har en mærkbar effekt for mange millioner dyr i landbruget, når forbrugerne vælger fødevarer med høj dyrevelfærd. Dette vidner endnu en gang klart og tydeligt om, at høj dyrevelfærd er fremtiden, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Mere dyrevelfærd i kølediskene
Selvom forbrugernes lyst til at købe produkter fra dyr, der har haft det godt, er steget, er der dog også fortsat forbrugere, der gør deres daglige indkøb primært ud fra smag og pris, og hvor springet til at købe ind fra højeste dyrevelfærdshylde føles for stort.
Derfor er dyrevelfærd på flere niveauer fortsat nødvendigt, mener Jeppe Dahl Jeppesen fra Dansk Supermarked Group, der blot glæder sig over, at flere producenter er kommet i spil, og at volumen af varer derigennem er øget.
- Vores ønske er ikke at diktere, hvad danskerne bør købe. Vi vil derimod sikre et bredt sortiment og åbent kommunikere niveauet af dyrevelfærd bag varerne, så det er let at træffe valget, når man handler hos os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
- Både kunder og producenter er for alvor hoppet med på dyrevelfærdsvognen, men der er også fortsat nogle, for hvem det er nyt at tænke i dyrevelfærd. Vores kunder har forskellige præferencer, når de køber ind. Nogle fokuserer på pris – andre vægter kvalitet, oprindelsesland, eller hvordan dyret er opdrættet, forklarer han.