Økologiske landmænd, der leverer til Friland, bliver afsendere på en stribe budskaber, hvor det centrale ord er fri, som Friland gerne vil gøre til sit.
Ifølge Henrik Biilmann, CEO for Friland, skal kampagnen cementere selskabets position som landets største producent af økologisk kød.
- Vi står stærkt på det danske markedet for økologisk kød, men midt på året udfordres vores position af nye konkurrenter som Thise&Ko samt Dane Pork. Den udfordring skal vi være forberedt på og klar til tage op. Fri-kampagnen er en del af den plan, som skal øge forbrugernes kendskab til og forkærlighed for virksomhedens økologiske kød, forklarer han.
Dyrevelfærd, økologi og fællesskab
Friland startede som et lille selvstændigt selskab, men er i dag et datterselskab under Danish Crown, og kampagnen er opbygget om en række budskaber om dyrevelfærd, moderne økologi og fællesskab.
»Vi er fri til at dyrke vores passion for dyrevelfærd«, »Vores køer græsser på marker, der er fri for sprøjtemidler« og »Vi er fri til at beskytte naturen og miljøet«, lyder kampagnens budskaber.
Forbrugerne vil se dem i Københavns Metro, på store reklameskilte ved supermarkeder, indfaldsveje og busstoppesteder, i spots i Radio Nova og på YouTube, ligesom bannerreklamer på Facebook og økologiske kødpakker fra Friland Økologi bliver brugt til kampagnen.
Med en gris i armene
Hvert udsagn fortælles af Friland-leverandører, som i kampagnen kaldes frilandmænd. En af dem er Brian Holm, der årligt producerer 5.000 økologiske slagtesvin på sin bedrift ved Brørup.
- Det er fint, at Friland bliver lidt skarpere. Hvis det kan sælge flere økologiske produkter, at jeg står med en gris i armene, har jeg det fint med det, siger Brian Holm.
Frilands direktør Henrik Biilmann mener, det er en fordel, at frilandmændene kommunikerer om vores grise og vores køer.
- Derved personificerer vi Friland og viser ildsjælene bag virksomheden. Samtidig slår vi på, at vi har været her siden 1992 og har været med hele vejen, når det handler om økologi og dyrevelfærd, siger Henrik Biilmann.
Konkurrence på vej
At kampagnen baseres på Frilands økologiske landmænd, forklarer han med en forventning om at møde den kraftigste konkurrence på dette område.
- Desuden går vi ud fra, at kampagnen vil smitte af på Frilands øvrige koncepter, påpeger Henrik Biilmann.
Kampagnen henvender sig især til mødre i småbørnsfamilier med interesse for sundhed og dyrevelfærd samt den modne kvinde på 55+, som køber økologi og miljøvenlige produkter, når det er muligt.
Fedt med mere markedsføring
Hans Erik Jørgensen, der selv er økologisk svineproducent på Fyn og formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, glæder sig over kampagnen.
- Det er fedt at Friland skruer op for markedsføringen af økologisk kød og viser mere synlighed. Det er positivt for økologiens vækst, siger han.
- Som økologisk svineproducent betyder det meget for selvfølelsen at Friland nu går så stærkt ud og markedsfører økologien. Det giver stolthed og en følelse af at de virkelig vil økologien, siger Hans Erik Jørgensen.