Flere grønne biler ved at skrue på afgifterne

Vi skal rykke rundt på de 40 mia. kroner staten får i indtægter fra energiafgifterne, så det kan betale sig for danskerne at udskifte benzinbiler med grønne biler, bruge fjernvarme smart eller erstatte oliefyret med en varmepumpe. Mens energiproducenterne skal have mulighed for at kunne bruge vindmøllestrøm til opvarmning, og erhvervslivet fortsat skal kunne konkurrere med resten af verden.

Det var ifølge Dansk Energi et par af konklusionerne, som 40 vidt forskellige aktører sammen overrakte torsdag eftermiddag til klima-, energi- og bygningsminister, Martin Lidegaard efter en intens dag under overskriften Energiens Tingsted.

Målet med tingstedet var at finde løsninger på, hvordan vi mest mulig og effektiv grøn omstilling ud af de 40 mia. kroner staten får i indtægt i fra energiafgifterne.

- Det er lidt af et hækkeløb at flytte rundt på 40 mia. kroner i et snørklet afgiftssystem. Men vi er enige om, at vi skal skrue afgifterne anderledes sammen, så vi kører længere og grønnere på literen – også i firmabilerne- og så vi også sikrer, at vi bruger biomassen og vindenergien bedst muligt. Vi er glade for, at klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard har taget så godt imod arbejdet, vi håber, at resten af regeringen også vil lytte til de kvalificerede forslag, for vi gør ikke Danmark fossilfrit uden at omlægge afgifterne, siger Anne Grete Holmsgaard, formand for Energifonden til Dansk Energi.

- Energiafgifterne er skruet sammen til en fossil tidsalder, og nu står vi på tærsklen til at skulle gøre vores energisystem fossilfrit. I dag er der mange barrierer i afgiftssystemet, der blokerer for en effektiv brug af vindkraft og biomasse, og vi har en bilbeskatning, der er en barriere for grønne bilteknologier. Derfor er det godt at se, at vi kan finde fælles veje med så forskellige aktører, siger Lars Aagaard, bestyrelsesmedlem i Energifonden og adm. direktør i Dansk Energi til organisationens hjemmeside.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: