Med sin hidtil største satsning på økologi, vil 440 Fakta-butikker være med til at gøre Danmark dobbelt så økologisk frem mod 2020.
Løftestangen skal være en ny serie, 365, hvor de første 34 varer netop nu er i butikkerne. I løbet af det kommende år, vil serien blive udvidet til i alt 150 varer.
Det svarer til en fordobling af antal økologiske varer i Fakta, de såkaldte private label produkter, som kun fås i Fakta.
Vil gøre det lettere
Målet er, at kæden skal øge det årlige salg med cirka 100 millioner kroner
- Økologi er et helt centralt element i vores nye koncept, som vi kalder F16. Med større udvalg og bedre priser, vil vi gøre det lettere at leve økologisk – eller som vi siger i Fakta: Usvært, siger Niels Karstensen, kædedirektør i Fakta.
Navnet på den ambitiøse serie, 365, er netop valgt fordi, det skal være nemt at leve økologisk hver dag. Som spydspids i fremstødet for økologien har Fakta valgt sin faste leverandør af økologisk mælk og andre mejeriprodukter, Thise, der blandt andet lancerer det nye smørbare produkt, Smyr.
Udvides i løbet af året
Fakta er en del af Coop, som sælger cirka 50 procent af det samlede økologi-salg i Danmark. Koncernen har sat som mål at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020 i forhold til 2014.
- 365 vil løbende blive udvidet, og er kun et af flere indsatsområder. Inden årets udgang venter vi at kunne fortælle om det næste initiativ, der skal være med til at sikre mere økologi i Fakta, siger Niels Karstensen.
Fakta består af 440 discountbutikker, der til sammen har en omsætning på cirka 10 milliarder kroner. Kæden er i gang med at bygge butikkerne om til det nye F16-koncept, hvor kvalitet, økologi og orden er centrale nøglebegreber.
Fakta har åbnet de første 45 butikker, og planen er at ombygge og modernisere over 180 butikker de næste 15 måneder.