Klokken er 17, maven rumler, og du aner ikke, hvad du skal lave til aftensmad, når du kommer hjem fra supermarkedet. Hvis der hverken er tid eller overskud til at være kreativ i køkkenet, bliver alternativet måske en færdigret.
Færdigretter har altid eksisteret som et alternativ til hjemmelavet mad. Det nye er, at vi nu kræver kvalitet i færdigretterne. Eksempelvis ønsker vi, at færdigretterne skal være sunde og smagfulde, lyder det fra iværkstættervirksomheden Fairdig, der henviser til en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet.
Trætte af frysepizza
Men som undersøgelsen også viser, er kvalitet en mangelvare i de fleste færdigretter i dag. Derfor vil Fairdig nu give sit bud på en kvalitetsfærdigret.
- Vi er trætte af, at man kun kan finde frysepizza og boller i karry i frysedisken. Derfor har vi lavet vores egne færdigretter, der smager godt, men som også er sunde og klimavenlige, siger Nadia Christensen, direktør og en af de tre medstiftere af virksomheden.
Krav om økologi og bæredygtighed
Stadig flere forbrugere bekymrer sig om klima og økologi, når de handler ind. Alene i 2012 steg salget af økologisk mad og drikkevarer med 12 procent, og Fairdig vil netop specialisere sig i klimavenlige og økologiske retter.
- For os er kvalitet mange ting. Kvalitet er forbundet med sundhed, klima og ikke mindst smagen. Derfor undgår vi konserveringsmidler, udelader kød og bruger gode, økologiske råvarer, siger Nadia Christensen.
Hun synes, at forbrugerne har krav på at vide, hvad de putter i munden.
- Når man læser bag på pakken, skal man ikke møde en uigennemskuelig ingrediensliste, hvor diverse e-numre listes på række, mener hun.
Både Ø-mærke og nøglehullet
At flere forbrugere stiller højere krav om økologi og bæredygtighed, vises i en undersøgelse lavet af Epinion for Deloitte.
En tredjedel af forbrugerne kigger efter det røde Ø-mærke, når de køber ind og, 22 procent kigger efter ernæringsmærker. Ifølge Deloitte er det en tendens, der afspejler en stigende bevidsthed om økologi, klima og bæredygtighed.
Den tendens kan Fairdig godt genkende.
- Mærkningsordningerne virker som en sikkerhed for forbrugerne, så de ved, at produktet lever op til nogle fastlagte standarder, siger Nadia Christensen. Hun understreger, at Fairdigs retter både er forsynet med nøglehullet og det økologiske mærke.
Selv håber den nystartede virksomhed, at andre virksomheder vil fokusere endnu mere på forbrugernes øgede fokus på kvalitet i de danske færdigretter.