47 bilproducenter, som tilsammen tegner sig for 95 procent af alle producerede biler i EU i 2011, kan fremvise tal for udledning af CO2, der i 2011 alle holdt sig inden for det tilladte niveau for 2012, viser en ny analyse, CO2 emissions performance of car manufacturers in 2011.
EU har et mål om, at nye personbiler skal udlede mindre end 130 gram kuldioxid pr. kilometer inden 2015. Målet er et gennemsnit, som betyder, at tunge lastbiler må udlede mere, mens de de små lette køretøjer, til gengæld skal opfylde endnu strammere krav.
I 2012 skal 65 procent af de europæiske biler leve op til kravene, og i 2015 gælder det for samtlige nye biler, der ruller ud på de europæiske landeveje.
I særlige tilfælde har det været muligt at søge dispensation, som blev givet i 20 tilfælde.
Risikerer at skulle betale afgifter
Næste år vil det europæiske miljøagentur offentliggøre data, der viser om målene også i år er blevet opfyldt. Hvis ikke, koster det ekstra, fordi producenterne skal betale afgifter for emissionsoverskridelser.
- Nogle bilproducenter har foretaget store effektivitetsforbedringer i de seneste år, og det viser, hvad der er muligt, siger EEA’s administrerende direktør, Jacqueline McGlade.
- Men transportsektoren skal reducere udledningen af drivhusgasser med 68% mellem 2010 og 2050. Dette mål kan ikke nås med tekniske forbedringer alene, men vil også kræve en betydelig reduktion i efterspørgslen efter transport, og at vi skifter til mere miljøvenlige transportformer, siger hun.