Som en del af en større aftale om vedvarende energi i EU, har EU i nat besluttet at udfase brugen af palmeolie og sojaolie i biodiesel. Det sker for helt at forbyde brugen af palmeolie i dieselbiler i 2030. Det Økologiske Råd er begejstret.
»Det er en stor sejr, at vi endelig får sat en stopper for brugen af palmeolie til biodiesel. Vi havde hellere set, at det var sket i morgen, men en udfasning frem mod 2030 er stadig ret godt,« siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Brugen af palmeolie har store konsekvenser
Undersøgelser viser, at den samlede udledning af CO2 er op til tre gange højere, når der bruges palmeolie i stedet for almindelig fossil diesel. Samtidig betyder den øgede efterspørgsel efter palmeolie, at der ryddes enorme arealer af regnskov og andre følsomme naturområder.
»Brugen af palmeolie som brændstof i EU har været dybt skadelig for vores klima og miljø, samtidig med at det har haft store konsekvenser for de indfødte folk, der har boet i de områder, hvor produktionen foregår,« siger Jeppe Juul.
Ifølge ham blev 51 procent af den palmeolie EU importerer i 2017 brugt til biodiesel. EU-landene importeres palmeolie fra lande som Indonesien, Columbia og Malaysia.
Stop for bindende mål for fødevarebaserede biobrændstoffer
EU har desuden besluttet, at de eksisterende krav om at iblande 1. generations biobrændstoffer nu bliver frivilligt for medlemslandene. Dermed kan Danmark helt stoppe med fx at anvende vegetabilske olier.
»EU tager langt om længe det fornuftige skridt, at gå væk fra fødevarebaserede biobrændstoffer som et tvungent virkemiddel. Danmark bør helt klart benytte dette og i stedet satse på affaldsbaserede biobrændstoffer og elektrificering,« lyder opfordringen fra Jeppe Juul i Det Økologiske Råd.