EU lader lastbiler larme som hidtil

STØJKRAV – Fremtidens personbiler skal støje mindre, mens nogle af de mest larmende køretøjer som fx lastbiler og sportsbiler får lov til at larme det samme eller mere end i dag. Også elbiler bliver fremover pålagt at støje.

Personbiler skal fremover larme mindre, men lastbilerne slipper billigt. (Foto: Colourbox)

Ved en vigtig afstemning gav Europa-Parlamentet i går grønt lys til, at lastbiler og andre larmende køretøjer fortsat må støje som hidtil. Parlamentarikerne accepterede en række smuthuller i bestemmelserne.

- Desværre valgte parlamentets flertal at følge bilindustriens anbefalinger, hvilket betyder at de mest larmende køretøjer slipper forholdsvis let og at man ikke får den effekt på den samlede støjbelastning som der var lagt op til med Kommissionens forslag, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Konservative og socialdemokrater
Det er bl.a. sportsbiler og lastbiler, der nu står til mere lempelige støjkrav, stemt igennem af primært den konservative gruppe og socialdemokrater i bilproducerende lande som Italien og Spanien.

- Beklageligvis lykkedes det samtidig for bilindustrien at få introduceret en række smuthuller i lovgivningen. Bl.a. behøver de ikke teste støjniveauet på køretøjerne på helt de samme køretøjer, som kommer på vejene, ligesom køretøjerne gerne må testes på slidte, overpumpede og dermed mere støjsvage, dæk, siger Jeppe Juul.

Trafikstøj giver dårlig sundhed
Trafikstøj har stor betydning for menneskers sundhed og tegner sig i Danmark for omkring fem procent af alle tilfælde af diabetes og slagtilfælde.

- Vi havde gerne set at de nye krav træder hurtigere i kraft, og at de mest larmende køretøjer var blevet markant dæmpet. Koblet med den overordnede stigning i vejtrafikken er dagens beslutning desværre bare ikke god nok, siger Jeppe Juul.

Elbiler pålægges at larme
Samtidig besluttede EU parlamentet, at lydsvage biler som elbiler og hybridbiler fremover skal have et tvunget støjsystem, der skal kunne aktiveres, når bilen kører mindre end 20 km/t.

- Det er tankevækkende at vi er blevet så vant til støj, at man nu vil kræve støj tilsat på stille biler. Der er ingen danske erfaringer, der viser, at det skulle være nødvendigt at tilsætte lyd til elbiler, og det virker derfor som noget af en overreaktion, siger Jeppe Juul.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: