Det Økologiske Råd hilser Kommissionens forslag om mere energieffektive biler velkommen, men mener, at det ikke er tilstrækkelig ambitiøst.
- Mere energieffektive biler rummer så store fordele for både miljøet, industrien og forbrugerne, at det er vigtigt, at man får mest muligt ud af det. Et skærpet krav om 80 gram CO2 pr. kilometer i 2020 kan fx sagtens opfyldes kosteffektivt med løsninger, der allerede eksisterer, siger Jeppe Juul, der er trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Ved at opstille CO2-krav til nye biler gør man dem mere brændstoføkonomiske, hvilket ifølge forslaget fra Kommissionen vil give en gennemsnitlig besparelse på brændstof på ca. 3.750 kroner årligt. Men hvis kravet skærpes til 80 gram, vil der være 5.000 kroner årligt at hente i besparelse.
- Det er vigtigt at rammerne for bilproduktionen er langsigtede. Derfor mener vi også, at der allerede nu bør fstsættes et konkret mål for 2025 på fx 60 gram CO2 pr. kilometer. Det vil give større sikkerhed for langsigtede investeringer i bedre effektivitet, mener Jeppe Juul.