Forbrugere verden over købte økologiske varer til en samlet værdi af 59,1 milliarder dollars i 2010. Det svarer en stigning på næsten otte procent i forhold til 2009, viser tallene, som præsenteres senere på ugen, når verdens største økologiske messe åbner i Nürnberg i Tyskland.
Markedet fortsætter dermed tendensen fra de seneste ti-tyve år, som har budt på imponerende vækstrater specielt i de rige vestlige lande.
Amerikanerne et mulehår foran
USA og Europa kappes om førstepladsen, og dette års opgørelse viser, at amerikanerne er et mulehår foran.
Men de europæernes appetit efter de usprøjtede, naturlige fødevarer er næsten lige så stor.
I Europa er Tyskland med omkring en tredjedel af det økologiske salg det vigtigste marked, men også de gastronomisk bevidste franskmænd er på det seneste begyndt at rykke.
På en europæisk tredjeplads finder vi Storbritannien, men det er kun i kraft af landets størrelse, at briterne når så højt, for Storbritannien er faktisk et af de eneste lande i Europa, hvor finanskrisen har resulteret i decideret minusvækst for økologi.
Danske forbrugere i spidsen
Målt i økologisk forbrug pr. indbygger ligger Danmark i spidsen sammen med det lille alpeland Schweiz.
I 2010 købte danskerne økologi for i gennemsnit 142 euro. Det svarer til 1055 kroner, viser tallene fra FiBL. Det placerer Danmark på en andenplads i verden kun overhalet af Schweiz, hvor indbyggerne i gennemsnit brugte 153 euro på økologi – svarende til 1137 kroner.
Nye beregninger fra Økologisk Landsforening viser, at danskerne i gennemsnit brugte 1250 kroner på økologi i 2011. Dette tal er inklusive alternative salgskanaler som for eksempel gårdbutikker og abonnementsordninger.