Hvidbog – Den ene halvdel af befolkninger køber 88 procent af de økologiske varer, og den anden halvdel køber så godt som aldrig økologisk.
Sådan tegner de to hovedgrupper blandt danske forbrugere sig. Zoomer vi ind på gruppen, der køber økologisk, vil indkøbsmønstret afsløre, at 17 pct. af forbrugerne køber næsten halvdelen – eller 46 procent – af samtlige økologiske fødevarer.
- Det er den gruppe, vi kalder de overbeviste, siger Kathrine O’Doherty, der er lektor ved Institut for Human Ernæring ved Det Biovidenskabelig Faktultet og i en årrække har forsket i forbrugernes forhold til økologiske fødevarer.
Tillid og sundhed
Ifølge hende er det især de højtuddannede, der lægger vægt på at købe økologisk, bl.a. fordi de har stor tillid til produkterne, og fordi sundhed er et væsentligt pejlemærke, når de skal vælge mad.
- For dem er det ikke afgørende, om man kan skaffe et skudsikkert bevis for, at økologisk mad er sundere. Det er fraværet af tilsætningsstoffer, pesticidrester og gmo, der tæller.
- Danske forbrugere har generelt lav tillid til fødevarer og forholder sig meget kritisk til den industrielle fødevareindustri. Mange foretrækker derfor økologiske varer, som er mere ægte og autentiske og betragtes som sunde, siger hun.
Enlige kvinder vælger økologisk
Foruden de højtuddannede peger Kathrine O’Doherty på gruppen af enlige kvinder, som i højere grad end resten af befolkningen vælger økologisk. Derimod finder hun ikke belæg i sine undersøgelser for, at børnefamilier skulle køber specielt meget.
- Når man får sit første barn, kan vi se en tendens, men har man tre-fire teenagebørn, går tendensen den anden vej, siger hun.
Serie om hvidbog. Dette er den tredje artikel i en serie, der ser nærmere på den kommende hvidbog for økologi.