Som den første dagligvarekoncern i Norden læger Dansk Supermarked Group sine samlede madspildstal frem. Samtidig sætter koncernen et ambitiøst mål om at halvere sit madspild frem mod 2030.
Det sker i tråd med FN’s bæredygtighedsmål. Alene det seneste år har koncernen begrænset sit madspild med over fem procent. Gennem åbenhed om tallene bliver der nu sat ekstra fokus på udfordringen, lyder det fra ejeren bag Netto, føtex og Bilka.
Vi kasserer 700.00 ton
Hvert år bliver der smidt mere end 700.000 ton madvarer ud i Danmark. Selv om husholdningerne står for den største andel, finder der også et betydeligt madspild sted i dagligvarehandlen.
Det spild tager Dansk Supermarked Group nu kampen op imod ved som de første i Norden at fremlægge koncernens tal for madspild og samtidig fastsætte målet om at halvere spildet.
Ikke det første skridt
Det er ikke det første famlende skridt, den store spiller på dagligvaremarkedet tager.
For nylig satte Netto tal på sit årlige madspild, og nu følger Bilka og føtex efter.
Dansk Supermarked Group kasserede sidste år 33.400 ton mad, hvoraf Netto som den største kæde med flest butikker står for den største andel på 17.600 ton i 2016. føtex ligger på 10.500 ton, mens Bilka står for 4.700 ton. Tilbage er en lille andel madvarer, som går tabt centralt i koncernen eller i de to Salling stormagasiner.
- Af alle de madvarer, vi køber ind på et år, spildes der godt 2,5 procent. Det er trods alt en forholdsvis lille del, der ikke bliver solgt. Alligevel er 33.400 ton jo en voldsomt mængde madspild, og det har vi det ikke godt med, siger Mads Hvitved Grand, direktør for ansvarlighed i Dansk Supermarked Group.
Madspild skal halveres
Koncernen har fra 2015 til 2016 reduceret sit madspild med 5,2 procent, men det skal meget længere ned. Dansk Supermarked Group sætter derfor en ny ambition om at nedbringe sit madspild med 50 procent inden 2030 på linje med FN’s bæredygtighedsmål. Det betyder, at alle kæderne i gruppen nu arbejder efter samme ambition, oplyser koncernen.
- Nu tager vi et centralt greb om problemet. En halvering bliver en stor udfordring, og vi får brug for nye ideer, nye processer og sikkert også ny teknologi. Derfor engagerer vi nu alle medarbejdere i madspildsagendaen og øger samtidig dialogen med vores kunder, leverandører og de organisationer, der kæmper mod madspild. Dette problem skal løses i fællesskab, siger Mads Hvitved Grand.