54 danske virksomheder er klar til at bygge videre på den økologiske eksportsucces, når verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg, i morgen onsdag åbner dørene.
Miljø- og fødevareministeren bakker op om det rekordstore eksportfremstød og åbner den danske fællesstand på messen.
- Jeg har høje ambitioner for den danske økologi, der stiger år for år, siger Esben Lunde Larsen, som tager til Biofach for at støtte danske virksomheder i deres bestræbelser på at skabe fortsat vækst i eksporten af økologiske produkter.
Verdens økologiske frontløber
Tusindvis af indkøbere, virksomheder og branchefolk fra hele verden rejser i disse dage til Nürnberg, hvor verdens største internationale øko-messe, BioFach, finder sted fra onsdag til lørdag.
I år deltager 54 danske økologiske virksomheder i et eksportfremstød, som Økologisk Landsforening betegner som »rekordstort«. Det er arrangeret i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark.
- Danmark har verdens højeste økologiske markedsandel, og den globale førerposition vækker international opmærksomhed. De danske virksomheder er kendt i udlandet for at udvikle innovative øko-produkter af høj kvalitet og troværdighed, siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i Økologisk Landsforening.
Den danske øko-eksport er steget år for år i de sidste ti år, og et fremstød på verdens største øko-messe er med til at skubbe yderligere på den positive udvikling, siger markedschefen.
Interesse for Det Økologiske Spisemærke
De seneste mange år har skiftende danske fødevareministre været med på BioFach. I år er det miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, der skal åbne den danske fællesstand på BioFach.
Han vil blandt andet sætte fokus på Det Økologiske Spisemærke, som har været med til at promovere restauranter, kantiner, hospitaler og andre storkøkkener, som har indført økologi i de store gryder.
- Vi kan mærke stor interesse fra mange andre lande for Det Økologiske Spisemærke, fordi de kan se, at mærket har været med til at udbrede økologi i danske restauranter og kantiner. Hvis vi kan udbrede ideen til andre lande, kan vi på den måde skubbe på for, at de også får mere økologi ind på menukortet i deres restauranter – og forhåbentligt vil de købe en del af den økologi her i Danmark, siger Esben Lunde Larsen.
Mærket er en dansk opfindelse, som spisesteder kan bruge til at markere, hvor stor en del af deres menu, der er baseret på økologiske råvarer.
Restauranter, der næsten udelukkende bruger økologiske varer, kan skilte med et guldmærke, mens Fødevarestyrelsen uddeler sølv- og bronzemærker til de spisesteder, hvor økologien fylder lidt mindre – men dog stadig udgør en betydelig del af menuen.
Stort udvalg af økologi fra Danmark
Den danske fællesstand vil byde på et bredt udvalg af økologiske produkter fra Danmark. Det gælder klassiske eksportvarer som mælk, oste, æg og kød til snackbarer, flydende urter, øl, juicer og babymad.
Både store og små såvel som nye og erfarne danske øko-virksomheder deltager – heraf 11 for første gang.
- De danske virksomheder vil få opmærksomhed fra indkøbere fra både nære eksportmarkeder som Tyskland, Holland, Norge og Sverige samt fjerne markeder i Asien og Mellemøsten, hvor forbrugerne også har fået smag for dansk økologi, siger Helene Birk.
BioFach er et must
Også eksportrådgiver Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark glæder sig over den store tilslutning til den danske fællesstand.
- BioFach er simpelthen stedet, hvor økologiske producenter kan pleje og udbygge deres internationale netværk, siger Malene Aaris.
- Især i forhold til at skabe kontakt til det store tyske marked er tilstedeværelsen på BioFach simpelthen et must. Men også i forhold til resten af verden giver messen hvert år kontakt til nye potentielle kunder, som fører til øget eksport.