En danskproduceret film for FN har netop vundet hovedprisen, Award of Excellence, i miljø-kategorien ved den prestigefyldte Videographer Awards i USA.
Filmen blev vist første gang i forbindelse med FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon’s åbning af konferencen UN Global Compact Leaders Summit i New York lige før sommerferien. Her var mere end 1.000 topledere fra private og offentlige organisationer samlet for at diskutere, hvordan virksomheder kan bidrage til de globale mål for bæredygtighed.
Filmen handler om FN’s 17 mål for bæredygtighed herunder klimaforandringer, fattigdom og miljø, og den er blevet til i samarbejde mellem filmselskabet Citizen Dane og konsulentvirksomheden Sustania. De er begge en del af medie- og konsulentvirksomheden Mandag Morgen og har hovedkvarter i Danmark.
En stærk historie til hele verden
- Det har været super spændende at lave en film, der ved hjælp af enkle men stærke virkemidler opfordrer erhvervslivet til handling i forhold til de globale mål, siger filmens instruktør, Marcus Mandal fra Citizen Dane.
- Den giver os en unik mulighed for at fortælle en vigtig og stærk historie til et globalt publikum. Vi håber, at filmen også fremover vil inspirere alle til at bidrage til en mere bæredygtig verden, tilføjer han.
Det overordnede budskab og verdens store problemer kan være svært at gøre enkelt og forståeligt på kort tid.
Grønt budskab på to minutter
- På kun to minutter skulle vi formidle FN’s ambitioner for en bæredygtig fremtid på en måde, der inspirerer virksomheder fra hele verden til at tage ansvar og handle, fortæller instruktøren.
Morten Nielsen, der er direktør for Sustainia, forklarer, hvordan opgaven blev løst.
- Vi søgte at skabe en følelsesmæssig forbindelse mellem publikum og FN’s globale agenda ved at benytte næste generation – en ung pige – som fortæller, siger han.
Hos Carrie Hall, der er kommunikationschef i FN Global Compact, er der fuld tilfredshed med filmen.
- Vi er begejstrede over, at filmen har fået prisen fra Videographer Awards. Sustainia og Citizen Dane har med kreativitet sendt et stærkt budskab til alverdens virksomheder. Vi oplever, at flere og flere tager konkret handling og støtter den fælles kamp for at skabe en positiv fremtid, siger hun.