Dansk-britisk samarbejde skal løfte salget af økologi

ØKOLOGI – EU har bevilliget 79 millioner kroner til en kampagne, der over de næste tre år skal løfte salget af økologiske varer. Organic Trade Board i Storbritannien skal samarbejde med Økologisk Landsforening i Danmark.

Waitrose er en af de store britiske supermarkedskæder, som har et stort udvalg af økologiske varer.

EU har netop bevilliget 79 millioner kroner til den hidtil største kampagne for at fremme salget af økologi i henholdsvis Storbritannien og Danmark.

Kampagnen gennemføres over de næste tre år af Økologisk Landsforening og den britiske organisation Organic Trade Board. Alene det danske kampagnebudget er på 25 millioner kroner, oplyser Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

- Indsatsen skal bidrage til at fastholde det stærke momentum, vi oplever i det økologiske salg i Danmark netop nu, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening og projektleder på den danske del af kampagnen.

Danske butikker sælger økologiske varer som aldrig før, og det har fået rekord mange danske landmænd til at omlægge deres produktion.

- Den nye, store øko-kampagne skal være med at sikre, at den positive udvikling fortsætter de kommende år, siger Helle Bossen.

Vil trække på dansk øko-know-how
Salget af økologi i Danmark er vokset i mere end ti år i træk, og Danmark er i dag verdens førende økologi-nation. Cirka 10 procent af det samlede danske fødevaresalg er økologisk. Derfor har Organic Trade Board ønsket at samarbejde med Økologisk Landsforening om kampagnen.

- Denne fælles kampagne mellem England og Danmark – støttet af EU – giver os mulighed for at dele de allerbedste indsigter og praktiske erfaringer, siger Paul Moore, direktør i Organic Trade Board.

- Kampagnen samler nogle af de bedste hjerner, virksomheder og initiativer i et overbevisende kampagneprogram, som vil bidrage til at drive det økologiske marked yderligere frem. England og Danmark er på forskellige niveauer i vores økologiske markedsudvikling og repræsenterer forskellige udfordringer, men fællesnævneren er, at forbrugerne i begge lande i stigende grad motiveres af de mange positive effekter, som økologiske fødevarer og økologisk landbrug leverer, siger han.

Den økologiske markedsandel er i dag under to procent. Den globale finanskrise, som satte ind i 2008, gik hårdt ud over Storbritannien og fik økologi-salget til at styrtdykke.

Sidste år voksede det økologiske salg med 5,6 procent i Storbritannien, men i Danmark er øko-salget steget 18 procent, skønner Økologisk Landsforening.

Skal normalisere det økologiske valg
Den danske del af kampagnen har kick-off i uge 36-37 og vil være rettet mod den store gruppe af danskere, som grundlæggende er positive overfor økologi, men kun køber økologiske varer af og til.

- I løbet af de næste tre år vil vi udstyre danskerne med så stor viden om fordelene ved at vælge økologi, at endnu flere helt naturligt træffer øko-valget, allerede inden de er gået ind i butikken, siger Helle Bossen.

- Halvdelen af danskerne køber økologiske varer hver uge, og over de næste tre år intensiverer vi indsatsen for at normalisere det økologiske valg. Vores målsætning er øge salget af økologiske varer i Danmark med 50 procent fra 2016 til 2019, siger hun

Kampagnens vil især sætte ind i dagligvarebutikkerne og på de sociale medier.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: