1.200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma har i de seneste to uger formået at booste salget af økologiske produkter til nye højder.
Masser af helt nye varer, ekstra mange tilbud og talrige lokale aktiviteter har har tilsammen skabt det hidtil største samlede fremstød for økologien.
En foreløbig milepæl for økologien blev nået i fredag 8. april, hvor salget var præcis det dobbelte som den tilsvarende dag 2014, oplyser Coop.
Målet nået for en enkelt dag
Dermed opfyldte den forbrugerejede dagligevaregigant Coops eget mål om at gøre Danmark dobbelt så økologisk, selv om det kun var en enkelt dag. Målet skal være opfyldt i 2020 sammenlignet med salget i 2014.
- Vi synes det er fantastisk, at vi allerede nu kan lykkes med at nå vores vision – selvom det selvfølgelig kun er for en enkelt dag , siger Thomas Roland, CSR chef i Coop og leder af koncernens økologi-indsats.
Irma på Christianshavn
Men der er stadig spænding om, hvorvidt det vil lykkes Irma på Christianshavn som den første butik nogensinde at opnå en økologi-andel på over 50 procent. Efter 10 dage er andelen lige nu 49,8 procent. På landsplan udgør økologien ni procent af det samlede salg.
- I de her 14 dage tager vi forskud på fremtiden – og erfaringerne gør os optimistiske i forhold til at gøre Danmark dobbelt så økologisk – hver dag – inden 2020, siger Thomas Roland.