Danmark i slæbespor med energieffektive biler

Andre europæiske lande overhaler Danmark, som slæber sig afsted. Jeppe Juul, trafikmadarbejder i Det Økologiske Råd finder det bekymrende, at der stort set ikke sker væsentlige fremskridt længere.

Danmark sakker agterud, når det gælder energieffektive biler. (Foto: Colourbox)

Danmark var for blot to år siden det land i EU, hvor der blev købt flest energieffektive biler. Men nu er vi blevet overhalet af lande som Portugal og Malta. Kun i Polen er det gået dårligere end i Danmark i perioden fra 2010 til 2011, viser en ny rapport, der offentliggøres i dag.

- Selvom vi stadig køber rimelig energieffektive biler er vi begyndt at sakke bagud. Det er bekymrende at der ikke længere sker nogen væsentlige fremskridt i hvor langt vores nye biler kører på literen, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Det kniber med motivationen
Mens vi i Danmark beskatter på baggrund af både bilens værdi og dens energieffektivitet, er bilbeskatningen i lande som Portugal og Holland næsten udelukkende baseret på energieffektivitet.

- Det er åbenlyst at der med vores nuværende afgiftssystem sælges mange små rimeligt energieffektive biler. Men i forhold til andre lande er der et forholdsvis begrænset incitament til at vælge energieffektive biler i de dyrere prisklasser, vurderer Jeppe Juul.

Han understreger at der på ingen måde er brug for at gøre de små biler billigere, men at forskellen i afgifter for biler i de dyrere prisklasser skal være markant større alt efter hvor energieffektive de er.

Brug for en omlægning af afgiftssystemet
- Det ser ud til at vores nuværende afgiftssystem ikke automatisk fremover vil øge energieffektiviteten væsentligt. Der er derfor brug for en omlægning, hvor energieffektivitet skal spille en væsentlig større rolle for de dyrere biler end i dag, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd vurderer at EU’s CO2 mål for biler i høj grad har fået bilproducenterne til at udvikle bilerne og har medført stadig mere energieffektive biler i EU og at det er ganske let for bilindustrien at opfylde de stillede krav. Der er ifølge organisationen derfor basis for at stille skrappere krav i næste fase frem til 2020.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: