Coop tager hul på andelsbevægelsen version 2.0

MAD – Coop vil formidle kapital mellem 1,7 million medlemmer og innovative danske fødevareproducenter. Det kan blive meget stort, siger Charlotte Skovgaard, som står i spidsen for det nye visionære projekt.

Sådan ser det ud: Beta-versionen af Coop Crowdfunding.

Er deleøkonomi og crowdfunding i virkeligheden den moderne version af den gamle andelsbevægelse, der skabte andelsmejerier i landbruget, brugsforeninger, højskoler og andet godt i slutningen af 1800-tallet?

Det mener Coop, som nu med fuld styrke vil tage aktivt del i den moderne deleøkonomi og derfor stifter Coop Crowdfunding for at formidle kontakt og lånekapital mellem Coops 1,7 million medlemmer og danske, innovative fødevareproducenter.

Visionen er at gøre det nemmere og billigere for producenterne at skaffe penge til at føre deres drømme ud i livet samtidig med, at det giver forbrugerne mulighed for at støtte konkrete projekter, som de synes godt om – og få en belønning eller en god rente, lyder det fra Coop.

Coop blev skabt på deleøkonomi for 150 år siden
- Det moderne begreb ’deleøkonomi’ er i virkeligheden det grundlag, som vi blev skabt på for 150 år siden. Nemlig med andelsbevægelsens brugsforeninger, hvor forretningerne er ejet af forbrugerne. Man kan kalde Coop Crowdfunding for Andelsbevægelsen 2.0, siger medlemsdirektør Jeff Salter, Coop.

Der vil være to muligheder for medlemmerne: Dels at udlåne penge – fra 1.000 kroner og op – til fødevareproducenter. Her vil man få en nærmere fastsat rente. Man kan også vælge at støtte helt små iværksættere med helt små beløb fra 100 kroner og op mod at få fordele i form af for eksempel de første vareprøver eller besøg hos producenten.

Det kan blive meget stort
I spidsen for det nye spændende projektet står projektdirektør Charlotte Skovgaard, der kommer fra et job som direktør i Coop Bank, som hun har været med til at etablere.

- Vi befinder os i spændingsfeltet mellem finansielle ydelser og fordele for medlemmerne af Coop. Med vores 1,7 million medlemmer har vi en unik mulighed for at hjælpe for eksempel mindre, innovative fødevareproducenter med at skabe kendskab til deres produkter og projekt, og samtidig imødekomme medlemmernes stigende interesse for at komme tættere på historien bag den mad, vi spiser . Det gælder for eksempel emner som økologi, sundhed og dyrevelfærd. Nu vil vi se, hvor stor interessen er, men vi ser et potentiale i, at det kan blive meget stort, siger Charlotte Skovgaard.

Lendino leverer platform
Coop har indgået aftale med Lendino, som skal drive den it-løsning, som anvendes til etablering og administration af de enkelte crowdfunding-projekter.

Lendino er Danmarks største crowdfunding-platform til erhvervslån og blev stiftet i begyndelsen af 2014 for at gøre det nemmere og hurtigere for virksomheder at låne og samtidig skabe en attraktiv udlånsmulighed for investorer.

De første projekter, der kan ydes lån eller støtte til, er oprettet på crowdfunding.coop.dk og kan benyttes fra i dag. Her kan man blandt andet møde Gum by Hviid, der producerer naturligt tyggegummi på Bornholm, Fejø Frugt, som gerne vil dyrke flere økologiske æbler og Smagspaletten, der bager brød uden gluten i Hadsund.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: