Brylle på Fyn får som den første by en butik med møderum for kunderne. Det sker som led i en redningsaktion for Danmarks små butikker, siger Coop, der vil give Dagli´Brugsen en ny profil.
Mange små butikker har svært ved at klare sig i konkurrencen med de store varehuse og discountbutikkerne. Også ophævelsen af lukkeloven har for mange betydet dø. Antallet af små butikker er styrtdykket de seneste tiår og mange mindre byer er i fare for at miste sin sidste butik.
Antallet af nærbutikker er styrtdykket over de seneste 40 år og denne udvikling er de seneste år blevet forstærket af ophævelsen af lukkeloven og discountbutikkernes fremmarch. Det har medført at mange mindre byer i dag ikke har nogen dagligvarebutik. Med det nye koncept og de betydelige investeringer vil Coop bremse denne udvikling.
Men Coop står nu klar med et nyt koncept, som de sammen med de selvstændige brugsforeninger er parate til at investere op til 300 millioner kroner i over de kommende år.
Dagli´Stuen i butikken
For en måned siden indledte Glejberg ved Vejen som den den første butik en test. Men butikken i Brylle får også det, Coop kalder Dagli´Stuen.
Det er et lokale i forbindelse med butikken, der stilles til rådighed for butikkens kunder. Her kan de mødes, foreninger kan holde møder og borgerne kan eksempelvis bytte bøger i lokalet, der selvfølgelig er udstyret med de klassiske FDB Møbler og Sikker Hansen plakater med Cirkel pigen.
- Vi vender på ny og moderne måde tilbage til vores rødder, hvor Brugsen er det lokale samlingspunkt, stedet hvor byen mødes og butikken, hvor man afsætter og køber sine lokalt producerede varer. Nye, moderne elementer som vi tilføjer, er convenience-varer og coffee-to-go, siger kædedirektør Jesper K. Andersen, Dagli´Brugsen.
Tiden er moden
Modsat mange eksperter tror Coop, at tiden er rigtig.
- Mange har nået et mætningspunkt over for discount og det ensrettede og flere søger kvaliteten i det nære og lokale. Med vores nye koncept vil vi komme med et tidssvarende og attraktivt tilbud, siger Jesper K. Andersen.
Det bekræftes af åbningen af butikken i Glejbjerg, der har været en af de største åbninger nogensinde i Coop og med en vækst den første måned på over 50 procent.
Tænk globalt, handl lokalt
I den nye butik vil Coop også puste nyt liv i miljøbevægelsens gamle slogan om at tænke globalt og handle lokalt. De lokalt producerede varer skal have en mere fremtrædende placering og kommer til at fylde markant mere, lover Coop, som også vil lægge langt mere vægt på inspiration til det daglige måltid, hvor et større udvalg af kød samles sammen med frugt, grønsager og vin.
Samtidig skal der være et nyt kioskområde, hvor man kan købe frisk kaffe, sandwich, færdige salater og typiske kioskvarer som aviser, blade, spil og tobak mv. Kioskområdet bliver placeret ved indgangen, så man hurtigt kan købe den slags varer. Og så indføres der faste lave priser på for eksempel mælk, som mange køber næsten dagligt.
Hensigten er, at samtlige butikker over de kommende år skal bygges om til det nye koncept, og der er dermed tale om en investering på et tre-cifret millionbeløb for Coop og de selvstændige brugsforeninger, der ejer butikkerne, hvis de første butikker bliver godt modtaget af kunderne.