- Det var en længe ventet sejr – men den er i princippet stadig aktuel og derfor ekstremt vigtig.
Sådan lyder det fra Kristian Jørgensen, talsmand for Verdens Skove (tidligere Nepenthes), efter at miljøorganisationen har fået medhold i dens klage over Coca-Colas markedsføring af den såkaldt miljøvenlige flaske, plantbottle.
- Der er en lang række oplysninger, som enten er uklare eller vildledende, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Ritzau om Coca-Colas markedsføring.
Et af de mest grelle eksempler
- Vi er meget positive over, at Forbrugerombudsmanden er kommet med en udmelding i sagen, og vi noterer os, at vi har fået medhold i samtlige af vores klagepunkter. Coca-Colas lancering af plantbottle er et af de mest grelle eksempler på greenwash set herhjemme og for at sige det lige ud, så har selskabet i denne kampagne forbrudt sig mod stort set alle punkter formuleret om god markedsføringsskik på miljøområdet, forklarer Kristian Jørgensen.
Han understreger, at det er vigtigt med gennemskuelighed i en tid, hvor mange virksomheder forsøger at ride med på den grønne bølge. Ofte er det nærmest umuligt for forbrugerne at vurdere, om de rent faktisk gør en indsats for miljøet ved at købe det såkaldt grønne produkt.
- Vi står på kanten af det, man kalder det biobaserede samfund, hvor de fossile kilder erstattes med plantebaserede teknologier. Det lyder umiddelbart godt, men der er talrige eksempler på, at de samlede miljøpåvirkninger af biobaserede produkter kan være rigtig dårlige. Derfor er princippet om at kunne dokumentere miljøpåstande vigtig, og her har Coca-Cola altså fejlet.
Selvopfundet miljømærke
Det er mere end tre år siden, at Coca Cola gik på markedet med flasken ”plantbottle”, der ifølge firmaet indeholdt en række miljømæssige fordele i form af genvundet plast og plantemateriale.
Med blomstrende grene og et selvbestaltet miljømærke, der i mistænkelig grad mindede om den velkendte genbrugstrekant, gik Coca Cola i massiv markedsføring op til klimatopmødet Cop15, der blev holdt i København.
Det fik Verdens Skove til at indgive en klage til Forbrugerombudsmanden, fordi organisationen mente, der var tale om ulovlig markedsføring. De massive flaske-kampagner fik Coca Cola til at fremstå grønnere, end de egentlig var, og der var reelt ingen dokumentation for den påståede miljøgevinst ved den nye plantbottle.
Bedre for miljøet?
- Kan Coca-Cola ikke bevise, at denne nye flaske faktisk er bedre for miljøet end andre flasker, er reklamen et brud på dansk lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fordi det er markedsføring på urigtige præmisser, lød det dengang fra Verdens Skove.
Og det havde Verdens Skove altså ret i. Med Forbrugerombudsmandens svar har Verdens Skove nu fået medhold i, at Coca Cola ikke må reklamere og gøre sig grønne, hvis de ikke kan dokumentere de miljømæssige gevinster ved produktet. Og det er på tide, at det bliver slået fast, mener Kristian Jørgensen:
- Uanset potentialet i plantbottle og denne plastteknologi, så skal markedsføringen stå mål med den aktuelle gevinst, der er for miljøet. Vi håber bestemt, at den tid er forbi, hvor selskaber markedsfører selv de mindste miljøtiltag med overdreven brug af grønne virkemidler.