Salget af økologiske varer i SuperBrusen er vokset med ikke mindre end11 procent i år.
Det er cirka tre gange så højt som den generelle vækst. Da kæden i forvejen er en af de kæder, der har det største økologi-salg, er der tale om et mersalg af økologi på stort to-cifret millionbeløb.
Ifølge SuperBrusen er der tre årsager til rekord-væksten.
Vil satse massivt
- Udviklingen er meget glædelig, og vi vil det kommende år satse massivt på at forstærke udviklingen yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi allerede kommet et skridt nærmere realisering af det, siger kædedirektør Kenneth Pedersen, SuperBrugsen.
SuperBrugsen samarbejder med Økologisk Landsforening om at få flere lokale leverandører. Alene i år er ca. 70 små økologiske producenter introduceret som lokalvare-leverandører i SuperBrugsens butikker.
- SuperBrugsen var de første til at bane vej for lokale varer overalt i landet, og at vi har et fantastisk samarbejde med kæden, siger markedschef Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening.
Gennembruddet for økologi i Danmark blev skabt af netop SuperBrugsen i 1993, da kæden satte priserne på økologisk mælk ned. Siden er salget mangedoblet og Danmark er i dag det land i verden, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg, ca. 8 procent. Mere end hver fjerde liter mælk, der sælges i Danmark er økologisk. I SuperBrugsen udgør økologi nu ca. 10 procent af den samlede omsætning.