Biodynamisk mad vinder frem

BIODYNAMISK – Salget af biodynamiske varer er steget markant de seneste år. Stigningen viser, at folk vil have økologi plus noget ekstra, mener Foreningen for Biodynamisk Jordbrug.

Antallet af biodynamiske avlere er steget med 35 procent de seneste fem år, oplyser Klaus Loehr-Petersen. Foto: Ulla Skovsbøl

Danske forbrugere har taget økologien til sig, men stadig flere går skridtet og køber biodynamiske produkter i stedet for økologisk.

I 2013 var omsætningen af biodynamiske varer på 58,2 mio. kr. Det er godt 40 mio. kr. mere end den årlige omsætning for 10 år siden, svarende til en stigning på 236 procent. Tallet viser salget fra forarbejdningsvirksomheder og grossister.

Det salg, der foregår fra gårde, torvehandel og til restauranter, er ikke medregnet, men også her oplever man en stigning, oplyser Foreningen for Biodynamisk Jordbrug.

Stadig en niche
- Salget går rigtig godt, siger Klaus Loehr-Petersen, projektleder i Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, til Politiken.

- Vores produkter er stadig en niche og en lille del af det økologiske marked, men det økologiske er blevet så almindeligt, at nogle gerne vil have dét yderligere, og de biodynamiske varer er økologi plus noget ekstra. Det er til folk, der gerne vil vide, hvor tingene kommer fra, og hvilken større helhedstanke de bliver lavet med, vurderer Klaus Loehr-Petersen.

Det sønderjyske mejeri, Naturmælk fremstiller foruden økologisk mælk, 12 forskellige biodynamiske produkter, der kan købes i mange specialbutikker, men også i supermarkeder som Føtex, SuperBest og LokalBrugsen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: