Da myndighederne i Paris sidste søndag forbød biler at køre på adskillige af byens veje i syv timer, førte det til et kraftigt fald i luftforureningen i den franske hovedstad. Borgmesteren foreslår nu jævnlige bilfrie dage.
Forsøget med en bilfri søndag førte visse steder i millionbyen til et fald på 40 procent i mængden af udledt kvælstofdioxid, skriver den britiske avis The Guardian.
På byens berømte avenue Champs Elysées, der normalt er proppet med biler, blev der målt et fald på over en tredjedel, viser tal fra Airparif, der måler luftkvaliteten i byernes by.
Det var ikke kun en stor del af luftforureningen, beboerne i Paris slap af med på den bilfrie søndag. Også støjniveauet faldt også til under det halve af en normal søndag i det centrale Paris.
Måske en gang om måneden
Borgmester Anne Hidalgo har gjort det til en mærkesag at få nedbragt Paris’ forureningsniveau, og det succesfulde forsøg i søndags får hende til at håbe på mere.
- Vi kan måske forestille os dage uden biler mere ofte. Måske endda en gang om måneden, skriver hun ifølge Ritzau på Twitter.
Verdens mest forurenede by
I marts gjorde en pludselig stigning i luftforureningen for en kort stund Paris til verdens mest forurenede by.
Smoggen lå så tæt over byen, at byens vartegn Eiffeltårnet næsten blev usynligt.
Det blev en øjenåbner for mange i Frankrig, der er ved at forberede sig på at være vært for FN’s klimatopmøde, COP21, i december.
Myndighederne gjorde det straks gratis at køre med offentlig transport, og der blev indført et delvist og kortvarigt forbud mod bilkørsel, skriver Ritzau.
Aktuelt i alle storbyer
Danmark indførte i begyndelsen af 1970erne bilfrie søndage, men dengang var det for at spare på olie under den første store oliekrise. Nu kan det blive aktuelt igen.
Alle europæiske storbyer døjer ligesom Paris med voldsom luftforurening på grund af bilos tungekøretøjer og dieselbiler. Det gælder også København, hvor forureningen nogle steder er meget sundhedsbelastende for især børn, svagelige ældre og folk med luftvejslidelser.