Det lakker mod enden for benzinbilen. Inden for en overskuelig årrække vil den lide samme skæbne som hestevognen, forudser Den International Valutafond.
Data for introduktionen af bilen og dens effekt på brugen af heste og æsler til transport viser, at introduktionen af elbiler faktisk går endnu hurtigere end skiftet fra hest til bil, skriver Ritzau.
Skiftet fra heste til biler i det 20. århundrede banede vejen for en oliebaseret transport- og energisektor. I dag bliver brugen af elbiler mere og mere udbredt, og billigere elbiler vil sandsynligvis styre os væk fra de nuværende energikilder og mod en mere miljøvenlig teknologi. Og det kan ske hurtigere end man tror, skriver IMF i en analyse på sin hjemmeside.
Ifølge de historiske data voksede udbredelsen af benzinbiler fra 0,01 per 1000 indbyggere i år 1900 til 1 i 1905.
Ford T gav hestevognen baghjul
Først med introduktionen af Fords ikoniske og prisvenlige Model T steg tallet til 28 i 1915.
Fra 1905 til 1915 faldt antallet af heste og æsler uden for landbruget per 1000 indbyggere med 30 procent til 28. Og allerede i 1930 var tallet faldet med mere end 90 procent til tre heste eller æsler uden for landbruget per 1000 indbygger.
Til sammenligning er antallet af el- eller hybridbiler per 1000 indbyggere steget fra 0,07 i 2011 til 1,26 i 2015 ifølge Den Internationale Valutafond.
Udviklingen ligner
- Udviklingen fra de tidlige år i skiftet fra heste til biler ligger tæt op af udviklingen i adoptionen af elbiler i dag. Den går faktisk lidt hurtigere. Hvis man bruger denne parallel, så vil benzinbiler i det store hele være væk i 2040 i udviklede økonomier og stå for omkring en tredjedel af biler i nye og udviklende markeder, vurderer Den Internationale Valutafond.
Valutafonden har også fundet ud af, at prisskiltet på Teslas nyeste elbil stemmer nogenlunde overens med prisen på en Ford Model T, da den blev introduceret, hvis man korrigerer for inflation og købekraft.
Ifølge Den Internationale Valutafond vil de kommende års store skift fra diesel- og benzinbiler til elbiler samtidig sende olieprisen på en gevaldig rutchetur, der betyder, at man skal holde sig langt fra investeringer i den fossile industri.
Bilindustrien er så små ved at forberede sig på teknologiskiftet, der vil reducere luftforureningen mærkbart.
Både Frankrig og Storbritannien har officielt varslet et stop for salg af benzin- og dieselbiler inden for de næste årtier, og i juli meddelte bilfabrikken Volvo, at man helt udfaser produktionen af biler til diesel og benzin.